سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
نجات یافتن 3500 مهاجر سرگردان از آبهای مدیترانه

نجات یافتن 3500 مهاجر سرگردان از آبهای مدیترانه

شماری از کشورهای اروپایی با اعزام نیروی دریایی به آب‌های سواحل لیبی جان ۳۵۰۰ مهاجر را نجات دادند. این مهاجران سوار بر ۱۵ قایق ماهیگیری و بادی شده و به امید رسیدن به اروپا سفر پرخطر در آب‌های مدیترانه را آغاز کرده بودند.

imagesکیهان نوین: در جریان عملیاتی گسترده با مشارکت نیروی دریایی چندین کشور اروپایی در دریای مدیترانه نزدیک به ۳۵۰۰ مهاجر در آب‌های سواحل لیبی نجات داده شدند. به گفته گارد ساحلی ایتالیا، تمامی این مهاجران به سلامت از دریا به خشکی انتقال داده ‌شده‌اند.

این عملیات ساعاتی پس از آن آغاز شد که قایق‌های ماهیگیری و بادی سفر خود به سوی اروپا را در پیش گرفته بودند.

در این عملیات نیروهای دریایی آلمان، ایتالیا، ایرلند و یک سازمان غیردولتی لیبی مشارکت داشته‌اند. این مهاجران مجموعا سوار بر ۱۵ قایق ماهیگیری شده بودند که هیچ‌کدام از آنان مستحکم و دارای شرایط استاندارد نبوده‌اند.

ارتش آلمان اعلام کرده، این قایق‌ها پس از انتقال کامل مسافران اسقاط شده‌اند.

دو کشتی متعلق به آلمان به نام‌های “برلین” و “هسن” شامگاه شنبه (۱۶ خرداد/ ۶ ژوئن) ۱۴۱۱ نفر از جمله ۳۰۰ زن و ۱۴۵ کودک را که در چهار قایق جای گرفته بودند، نجات دادند. این مهاجران سپس به شهر سیسیل منتقل شده‌اند تا در آنجا به اداره مهاجرت ایتالیا تحویل داده شوند.

مرگ ۱۸۰۰ مهاجر در عرض پنج ماه

نیروی دریایی ایتالیا نیز اعلام کرده است که ۵۶۰ مهاجر که سوار بر یک قایق چوبی بوده‌اند از سوی یکی از کشتی‌های متعلق به این کشور نجات داده شده‌اند. یک کشتی دیگر نیروی دریایی ایتالیا نیز ۳۱۶ مهاجر را به خشکی منتقل کرده است.

از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود ۴۰ هزار مهاجر از کشورهای شمال قاره آفریقا با گذر از آب‌های دریای مدیترانه خود را به خاک اتحادیه اروپا رسانده‌اند. این مهاجران عمدتا ایتالیا و یونان را به عنوان مقصد نهایی خود انتخاب کرده‌اند.

طبق آمار اعلام شده از سوی سازمان‌های بین‌المللی، از ابتدای سال ۲۰۱۵ تا اواسط ماه مه (بازه زمانی تقریبا پنج ماهه) حدود ۱۸۰۰ مهاجر جان خود را در این سفرهای آبی پرخطر از دست داده‌اند. به دلیل آرام بودن آب‌ها و شرایط جوی متعادل در ماه‌های تابستانی، بیشترین میزان مهاجرت قاچاق دریایی در این زمان از سال روی می‌دهد.

اتحادیه اروپا قصد دارد در چارچوب یک عملیات نظامی مانع از قاچاق مهاجران در آب‌‌های دریای مدیترانه شود. کشورهای عضو این اتحادیه در جریان نشستی اضطراری در ماه مه بر سر طرح مقابله دریایی با باندهای قاچاق انسان توافق کردند. انهدام قایق‌های حامل پناهجویان از جمله راه‌هایی است که اتحادیه اروپا برای مقابله با پدیده مهاجرت غیرقانونی در نظر گرفته است.

بیشتر پناهجویان سفر پرخطر خود برای رسیدن به خاک اروپا را از لیبی آغاز می‌کنند، برای همین نیز سازمان عفو بین‌الملل اخیرا با انتشار بیانیه‌ای در مورد وضعیت پناهجویان در این کشور هشدار داد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'