سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
مذاکرات محرمانه عربستان و اسرائیل درباره جمهوری اسلامی

مذاکرات محرمانه عربستان و اسرائیل درباره جمهوری اسلامی

از ابتدای سال ۲۰۱۴ میلادی نمایندگان دولت عربستان سعودی و اسرائیل پنج دوره مذاکرات سری برای مقابله با اجمهوری اسلامی به عنوان دشمن مشترک انجام داده‌اند.

C783F2AA-22F1-47EA-AB40-6372A8A4F430_w640_r1_sکیهان نوین:  برگزاری این گفتگوهای محرمانه پنجشنبه هفته گذشته با سخنرانی دو مقام پیشین سعودی و اسرائیلی در اندیشکده شورای روابط خارجی فاش شد.

موضوع و محتوای سخنرانی انور ماجد عشقی افسر بازنشسته ارتش و مشاور پیشین شاهزاده بندر بن سلطان سفیر سابق ریاض در واشنگتن، و همچنین «دور گولد» سفیر پیشین اسرائیل در سازمان ملل متحد، که گفته می‌شود قرار است مدیر کل وزارت امور خارجه آن کشور شود، بسیار مشابه یکدیگر بودند.

گر چه عربستان موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و اسرائیل تاکنون طرح عربستان برای ایجاد کشور مستقل فلسطینی را نپذیرفته است، اما محوریت سخنرانی هر دو بر پایه خطر استیلای ایران بر منطقه بود.

شیمون شاپیرا، افسر بازنشسته ارتش اسرائیل و یکی از افراد حاضر در این دیدارها، به الی لیک خبرنگار بلومبرگ گفت «ما به این نتیجه رسیده‌ایم که مشکلات و چالش‌های مشترک، و نیز پاسخ‌هایی مشترک برای آنها داریم.»

وی فعالیت‌های جمهوری اسلامی در منطقه را یکی از چالش‌های مشترک پیش روی دو کشور دانست و بدون ذکر جزئیات بیشتر، گفت درباره نحوه مهار ایران گفتگو کرده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، این نخستین بار است که عربستان سعودی و اسرائیل به ارتباط دیپلماتیک بین دو کشور اذعان می کنند؛ و به نقل از مقامات اسرائیلی نوشته است، این مذاکرات پشت پرده، در هند، ایتالیا، و جمهوری چک صورت گرفته است.

درپی بالا گرفتن بحران در سوریه در چند سال اخیر، و بویژه اخیرا در یمن، اختلاف بین تهران و ریاض، دو رقیب سنتی و قدرت بزرگ مسلمان منطقه، نیز بالا گرفت. عربستان سعودی، جمهوری اسلامی  را متهم به توسعه طلبی و دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه می‌کند. اتهامی که تهران آن را رد می‌کند.

این در حالی است که بر اساس نظرسنجی یک کالج اسرائیلی با مشارکت دانشگاه ویسکانسین آمریکا، که نتایج آن اخیرا منتشر شده است، مردم عربستان خیلی بیشتر از آن که نگران اسرائیل باشند، نگران تهدید جمهوری اسلامی  و گروه افراطی موسوم به دولت اسلامی (داعش) هستند.

براساس نتایج این نظرسنجی، حدود ۵۳ درصد سعودی‌ها جمهوری اسلامی را دشمن اصلی کشورشان می‌دانند؛ در حالی که حدود ۲۲ درصد داعش و ۱۸ درصد به اسرائیل به عنوان دشمن اصلی عربستان اشاره کرده‌اند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'