سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
شمارش معکوس در سرنوشت‌ پرونده اتمی جمهوری اسلامی

شمارش معکوس در سرنوشت‌ پرونده اتمی جمهوری اسلامی

پس از بیست ماه گفت‌وگوهای فشرده در حالیکه همه طرفین، به ویژه نماینده روسیه از رسیدن به توافق پایانی در سی ژوئن می‌گویند، علاءالدین بروجردی  رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام می‌کند: «احتمال توافق بالا نیست و این به دلیل زیاده‌خواهی طرف مقابل و مقاومت ماست.»

Iran-Atomکیهان نوین:  مجلس ایران در آستانه انقضای مهلت تعیین شده، کلیات طرحی را به تصویب رسانده بود که توافق احتمالی هسته‌ای ایران با قدرت‌های بزرگ جهانی را مستلزم تایید یا رد نمایندگان می‌‌سازد. خواست‌های مندرج در این طرح، روز یکشنبه ۳۱ خرداد، کاهش یافتند و لاریجانی رییس مجلس هم گفت: «ما باید هر تصمیم مقام معظم رهبری را اطاعت کنیم.»

مذاکرات دور پایانی هم اکنون در وین ادامه دارد. قرار است هشت روز دیگر و در آخرین روز از ماه ژوئن، وزرای خارجه ۱+۵ و جمهوری اسلامی نیز به این مذاکرات بپیوندند. این در حالی است که کارشناسان غربی نیز می‌گویند: «هنوز نکات مهم و حل و فصل نشده و پیچیده‌ای باقی مانده‌اند.»

آغازدیدارهای وزرای خارجه، روز دوشنبه ۲۲ ژوئن در لوگزامبورگ بود که محمد جواد ظریف با سه وزیر خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه ملاقات کرد.

از پاییز ۲۰۱۳ گروه ۱+۵ متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان، در حال انجام مذاکراتی با ایران بر سر برنامه اتمی این کشور هستند؛برنامه‌ای که از سال ۲۰۰۳ تاکنون، رابطه ایران و جامعه جهانی را پرتنش کرده است.

پس از توافق موقت نوامبر ۲۰۱۳و توافق اولیه آوریل ۲۰۱۵، اکنون دو طرف تا ۳۰ژوئن فرصت دارند به توافق جامع و نهایی دست یابند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'