سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

بدهی شش هزار میلیارد تومانی وزارت نیرو به بخش خصوصی

بنا به‌گفته محمد ملاکی، رئیس هیأت مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق در ایران، وزارت نیرو به نیروگاه‌های خصوصی برق شش هزار میلیارد تومان بدهی دارد.

imagesکیهان نوین: محمد ملاکی، رئیس هیأت مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق گفت: «مجموعه مطالبات نیروگاه‌های خصوصی از وزارت نیرو بابت فروش برق بالغ بر شش هزار میلیارد تومان است.»

او گفت برای بخشی از نیروگاه‌های خصوصی برق که امکان تهاتر داشتند یا وزارت نیرو از راه‌های دیگر به آن‌ها کمک کرده، میزان مطالبات تغییری نکرده اما برای آن‌ها که قراردادهای تضمینی و تبدیل انرژی داشته‌اند و نیروگاه‌هایی که از محل دیون خریداری شده‌اند، بدهی‌هایشان افزایش پیدا کرده است.

بیشتر این بدهی‌ها بابت فروش برق به وزارت نیرو است و هر سال بر میزان آن اضافه می‌شود.

محمد ملاکی همچنین افزود: «در حالی که ما برای جبران عدم دریافت مطالبات مجبور می‌شویم از سیستم بانکی وام‌های گرانی را دریافت کنیم، هیچ جبرانی بابت تأخیر در پرداخت‌ها از طرف وزارت نیرو انجام نمی‌شود.»

به‌گفته حمید چیت‌چیان، وزیر نیرو ایران، وزارت نیرو برق تولیدی نیروگاه‌های حرارتی بخش خصوصی را برای استفاده مشترکین خریداری می‌کند.

چیت‌چیان در فروردین‌ماه سال جاری گفته بود که ۵۵ درصد از نیروگاه‌های حرارتی کشور به بخش خصوصی واگذار شده‌اند.

رئیس هیأت مدیره سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق نیز می‌گوید سال گذشته بیش از ۵۰ درصد تولید برق کشور توسط بخش خصوصی انجام شده و از نظر قدرت حدود ۲۵ هزار مگاوات نیروگاه در حال بهره‌برداری متعلق به بخش خصوصی است.

مجموع توان تولید برق ایران، به‌گفته وزیر نیرو، در سال حدود ۶۸ هزار و ۹۳۲ مگاوات است که ۵۷ هزار و ۵۴۱ مگاوات از کل تولید برق کشور از طریق نیروگاه های حرارتی، هزار و ۲۰ مگاوات توسط نیروگاه اتمی، ۹ هزار و ۶۸۶ مگاوات به‌وسیله نیروگاه‌های آبی، ۲۱۹ مگاوات توسط انرژی‌های نو و ۴۶۶ مگاوات از طریق نیروگاه‌های مولد مقیاس کوچک یا تولید پراکنده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'