سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

ورود بیش از حد مجاز روغن پالم به ایران در سال گذشته

قرار بر این بود که واردات روغن پالم به ایران که به دلیل مسایل ومشکلات بهداشتی و پایین بودن استاندارد به حدود ٣٠ درصد واردات انواع روغن خام کاهش یابد، اما در سال گذشته طبق آمار گمرک ایران حدود ١۵٠ هزار تن روغن پالم بیش‌تر از حد مجاز وارد شده است.

Oil-palm-genetics-may-provide-more-reliable-clues-for-ripenessکیهان نوین: روغن پالم در سال گذشته به دلیل آنچه وزیر بهداشت «پایین‌تر بودن کیفیت روغن پالم نسبت به دیگر انواع روغن خام و مضرات آن برای سلامت و بهداشت عمومی» اعلام کرد، در نهایت مصرف روغن پالم در لبنیات ممنوع شد و کار به جایی رسید که وزرای بهداشت و جهاد کشاورزی رسما اعلام کردند سهم واردات روغن پالم از کل واردات روغن خام از ۵٠ درصد باید به ٣٠ درصد برسد.

بر اساس آمار گمرک ایران طی ١٢ ماهه سال گذشته میزان واردات انواع روغن خام به بیش از یک میلیون و ٢٨۶ هزار تن به ارزش بالغ بر یک میلیارد و ٣٠٠ میلیون دلار رسید که اگر بخواهیم سهم ٣٠ درصدی روغن پالم را محاسبه کنیم باید در سال گذشته ٣٨۵ هزار و ۵٠٠ تن انواع روغن پالم وارد ایران می‌شد.

اما قدری بیش‌تر از این سهم تعیین شده تا پایان آذر سال گذشته به ایران وارد شد و میزان واردات روغن پالم طی ٩ ماهه نخست امسال به حدود ٣٨٧ هزار تن رسید که با این حساب طی سه ماهه پایانی سال گذشته واردات روغن پالم دیگر نباید صورت می‌گرفت. در حالی که این واردات همچنان ادامه پیدا کرد و میزان واردات انواع روغن پالم در پایان پارسال به حدود ۵٣۵ هزار تن رسید که این یعنی سهم ۴١ درصدی از کل روغن وارداتی به ایران.

علی‌رغم پیگیری‌هایش برای چرایی واردات بیش‌ از حد روغن پالم به ایران، مسئولان انجمن روغن نباتی به عنوان متولیان تنظیم بازار انواع روغن خام که تقریبا همه ابزارهای لازم برای مدیریت بازار را نیز در اختیار دارند حاضر به پاسخ‌گویی نشدند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'