سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
اولین رزمایش مشترک دریایی چین و روسیه در آب‌های مدیترانه

اولین رزمایش مشترک دریایی چین و روسیه در آب‌های مدیترانه

وزارت دفاع چین روز پنجشنبه از رزمایش مشترک دریایی با روسیه در نیمه ماه مه (اواخر اردیبهشت ماه) در دریای مدیترانه خبر داد.

677A445F-D0A8-405A-803E-6548E63E026A_w640_r1_sکیهان نوین: دو کشور از سال ۲۰۱۲ میلادی مانورهای نظامی مشابهی را در آب‌های اقیانوس آرام برگزار کرده اند، اما برای نخستین بار است که در مدیترانه رزمایش دریایی مشترک برگزار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اعلام برگزاری این رزمایش در حالی صورت می گیرد که ایالات متحده در واکنش به ادعاهای پکن در مناطقی از دریای جنوبی چین، بر همکاری نظامی خود با متحدانش در آسیا افزوده است.

مجموعا ۹ کشتی از نیروهای دریایی چین و روسیه در این رزمایش شرکت خواهند داشت؛ از جمله کشتی های چینی که در حال حاضر به عنوان بخشی از گشت های ضد دزدی دریایی در آب‌های اطراف سومالی حضور دارند.

سخنگوی وزارت دفاع چین هدف رزمایش را «تقویت همکاری های دوستانه و عملی، و نیز افزایش توانایی نیروهای دریایی برای مقابله با تهدیدهای امنیتی دریایی» توصیف کرد و گفت این مانورها «علیه هیچ طرف ثالثی نیست و ارتباطی به اوضاع منطقه ندارد.»

از سال گذشته که قدرت های غربی تحریم هایی را بر روسیه بر سر مناقشه در اوکراین وضع کردند، مسکو به تلاش خود برای تقویت روابط با کشورهای آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی، بویژه با متحدان مسکو در دوره اتحاد جماهیر شوروی، افزوده است.

چین و روسیه هر دو از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند، و روابط دیپلماتیک، اقتصادی و نظامی نزدیکی با یکدیگر دارند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'