سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
از دست رفتن سالانه ۵ میلیارد دلار؛ نتیجه‌ی ناتوانی دولت در جمع‌آوری درآمدها

از دست رفتن سالانه ۵ میلیارد دلار؛ نتیجه‌ی ناتوانی دولت در جمع‌آوری درآمدها

مسئولان اتاق‌های تجارت و صنایع می‌گویند که بربنیاد بررسی‌های آنان فرصت‌های زیاد و ثابت درآمدهای ملی در کشور وجود دارد؛ اما وزارت مالیه و نهادهای دولتی که بخشی از درآمدهای ملی را گردآوری می‌کنند، سالانه قادر به گردآوری نیمی از این درآمدها نیستند.
government-offices-02-may-15کیهان نوین: آنان می‌گویند که اگر حکومت قادر شود؛ بخش زیادی از درآمدها را بگونه‌ی شفاف گردآوری کند، گذشته از تمویل بودجه‌ی ملی مشکلات نارسایی‌های مالی در کشور برطرف خواهد شد.

تشخیص نشدن منابع جدید درآمدزا در کشور، وجود فساد اداری در نهادهای که درآمدهای ملی را گردآوری می‌کنند به ویژه گمرک‌ها، دستبرد بر درآمدهای ملی، فرار از مالیات و تعرفه‌های گمرکی، قاچاق کالا و گردآوری بخشی زیادی از درآمد‌های ملی در عدم سنجش لازم از مواردی هستند که سبب شده سالانه حدود ۵ میلیارد دالر درآمدهای ملی از دست بروند.

مسئولان اتاق‌های تجارت و صنایع می‌گویند که بربنیاد معلومات آنان حکومت در گردآوری لازم درآمدهای ملی ناتوان است و درحال حاضر بخش زیادی از درآمدهای ثابت ملی نیز از دست می‌رود.

آذرخش حافظی رئیس روابط بین‌الملل اتاق‌های تجارت و صنایع خاطرنشان کرد: “هم اکنون هم ما فرصت‌های زیادی را از دست می‌دهیم یعنی اینکه منابع عایداتی بسیار زیاد است؛ اما حکومت قادر به گردآوری همه این درآمدها نیست”.

درهمین حال سخنگوی وزارت مالیه هرچند می‌پذیرد که منابع درآمدهای ملی کشور بسیار زیاد است اما می‌گویند که این وزارت می‌کوشند که با شناسایی منابع بیشترعایداتی بخشی زیادی از درآمدهای ملی را گردآوری کند.

عبدالقادر جیلانی سخنگوی وزارت مالیه ادامه داد: “بدون شک که منابع عایداتی زیاد هستند اما وزارت مالیه هم هرسال تلاش می‌کند که بخش زیادی از این منابع را شناسایی و درآمدهای ملی را گردآوری کند از همین رو است که هرسال درآمدهای ما بیشتر می‌شود.

این درحالی است که هر سال به علت نارسایی‌های مالی بخش زیادی از بودجه ملی کشور که سالانه بگونه‌ی میانگین تا پنج میلیارد دالر هزینه برمی‌دارد، متکی به کمک‌های خارجی بوده است.

شماری از آگاهان اقتصادی می‌گویند که اگر حکومت تمام منابع درآمدهای ملی کشور را بگونه‌ی لازم شناسایی و درآمدها را بگونه‌ی شفاف گردآوری کند، گذشته از تمویل بودجه‌ی ملی، زمینه‌ی رشد پایدار اقتصادی در کشور فراهم خواهند شد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'