سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
کشته شدن۲۰ سرباز در حمله‌ی طالبان به پاسگاه‌های ارتش در بدخشان

کشته شدن۲۰ سرباز در حمله‌ی طالبان به پاسگاه‌های ارتش در بدخشان

در حمله طالبان بر پاسگاه های ارتش در ولسوالی جرم ولایت بدخشان، بیش از ۲۰ سرباز ارتش کشته شدند. منابع امنیتی این رویداد را تأیید می‌کنند و می‌گویند که طالبان ۱۴ سرباز را با خودشان بردند و چهار تن از این سربازان را سر بریدند.

imagesکیهان نوین: در سالهای اخیر با آغاز بهار بسیاری از بخش‌های افغانستان گواه جنگهای سنگینی است. مخالفان مسلح ساعت سه جمعه شب بر پاسگاههای ارتش در ولسوالی جرم ولایت بدخشان حمله کردند، همه غافلگیر شدند، مخالفان با استفاده از جنگ افزارهای سبک و سنگین هدفهای شان را آماج قرار دادند.

سربازان ارتش نزدیک به شش ساعت بدون پشتیبانی هوایی و آتش توپخانه در برابر مخالفان ایستادهگی کردند، اما ظاهراً در نبود برنامههای از پیش طرح ریزی شده برای جلوگیری از چنین رویدادی نتیجه این شد که ده ها سرباز ارتش یا کشته شوند و یا هم به چنگ مخالفان مسلح دولت گیر بیافتند.

جاوید کوهستانی آگاه نظامی اظهارداشت: “۷۰ تن کشته، اسیر و یا هم سر زده شده‌اند از سویی تروریستان، تانگ‌ها و مهمات قابل توجهی از نیروهای امنیتی هم به دست تروریستان افتاده است. امنیت ملی چند روز پیش این را اطلاع داده بود، اما متأسفانه هیچ توجهی به آن نشد.”

نماینده‌گان بدخشان می‌گویند که رهبران حکومت وحدت ملی را چند روز پیش از این رویداد آگاه ساخته بودند و حکومت از این موضوع بگونه‌ی کامل آگاهی داشت، اما به باور این نماینده‌گان در آن روز هیچ یک از مقام‌های امنیتی در بدخشان حضور نداشتند.

صفی‌الله مسلم نماینده‌ی بدخشان در مجلس گفت: “ما رفتیم پیش رئیس صاحب جمهور و گفتیم که صدها تروریست خارجی و داخلی جمع شده‌اند و تمام موارد را گفتیم، اما در آن شب هیچ یکی از مقام‌های امنیتی نبودند”.

اما وزارت دفاع ملی می‌گوید که اکنون اوضاع در این ولسوالی به حالت عادی برگشته است و ارتش دوباره به پاسگاه و بخش‌های زیر اداره شان دست یافته‌اند.

دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی ادامه داد: “مخالفان حمله کرده بودند، اما اینکه ۹۰ نفر پیش آنان اسیر است، من کاملاً رد میکنم. نیروهای ما آنجا عملیاتی را به راه انداختهاند.”

در همین حال اکنون ارتش در ۲۱ عملیات در ۱۲ ولایت سرگرم جنگهای سنگینی با مخالفان مسلح دولت هستند.

کم کاریهای مدیریت جنگ در مجلس سنا انتقادهای زیادی را در برابر حکومت وحدت ملی به وجود آورده است.

انارکلی هنریار یکی از سناتوران گفت: “بس است دیگر! ما تا چه وقت فاتحه بخوانیم و تا چه وقت این ناامنی‌ها ادامه پیدا خواهد کرد؟”

افغانستان زمانی وارد فصل جنگ شده است که کشور وزیر جنگ ندارد، بسیاری‌ها بر این باور هستند که نبود راهبرد امنیتی و جنگی نظامیان افغان را در تنگ ناقرار خواهد داد، اما مردم می‌پرسند که چرا این سربازان قربانی کم کاری‌های مدیریتی شوند و چرا روزانه ده ها زندگی این سربازان لوحه سنگ شود؟

آگاهان می پرسند که آیا رهبران حکومت وحدت ملی برنامه‌ای برای مدیریت سالم جنگ در کشور وجود دارد؟ و اگر دارند در شش ماه چرا وزیر جنگ گماشته نشد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'