سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
پشیمانی اعضای مجلس سنای افغانستان از امضا پیمان امنیتی

پشیمانی اعضای مجلس سنای افغانستان از امضا پیمان امنیتی

شماری از اعضای مجلس سنا با اشاره به افزایش نا آرامی ها در کشور می گویند که امریکا بر تعهدات اش در پیمان امنیتی صادق نیست و باید درمورد این پیمان تجدید نظر شود.

n00110613-bکیهان نوین: افضل شامل؛ عضو مجلس سنا در جلسه عمومی امروز گفت که ” از چند روز به این سو شاهد آغاز جنگ طالبان در ولایت های شمال با دولت هستیم، پیمان امنیتی چه سودی برای افغانستان دارد؛ امریکا در راستای تجهیز نیروهای امنیتی و قوای هوایی چه کاری انجام داده است”.

شامل افزود: پس از امضای پیمان با امریکا توقع بر این بود که امنیت در کشور بهبود یابد؛ اما دیده می شود که وضعیت امنیتی بدتر شده است.

او از حکومت خواست که بالای امریکا فشار وارد کند تا آنان نیروهای امنیتی و هوایی را مطابق پیمان تجهیز کنند.

اخیرا ناامنی ها و حملات جبهه ای طالبان در ولایت های شمال شدت گرفته است.

اعضای شورای ملی می گویند که کشورهای خارجی به ویژه استخبارات امریکا و پاکستان در تلاش تغییر موقعیت جغرافیایی جنگ در افغانستان است و تلاش دارند جنگ را به مرزهای افغانستان با کشورهای آسیای میانه بکشانند.

گلالی اکبری با اشاره به افزایش ناامنی ها در شمال کشور به ویژه در ولایت بدخشان، گفت: “در زمان که سند پیمان امنیتی به مجلس سنا آمد، من طرفدار امضای آن بودم؛ اما حالا از این کارم پشیمانم و طرف دار مخالفان امضای پیمان با امریکا شده ام”.

خانم اکبری بیان داشت: اعضای شورای ملی باید پیمان امنیتی با امریکا را دوباره مورد غور وبررسی قرار دهند و اگر مفید نیست لغو آنرا پیشنهاد کنند.

در حال حاضر اکثر سناتوران به این باور رسیده اند که امضا و تایید پیمان امنیتی با امریکا نتیجه مطلوبی نداده و امریکا با دروغ افغانستان را فریب داده است.

زلمی زابلی؛ دیگر عضو سنا می گوید که در خصوص عدم تطبیق مواد پیمان، حنیف اتمر مشاور؛ امنیت ملی شخصی که این پیمان را به نمایندگی از افغانستان امضا کرده است، باید پاسخگو باشد.

زابلی افزود: آقای اتمر باید به مجلس سنا خواسته شود تا به او گفته شود که بر امریکا فشار وارد کند که بند بند پیمان امنیتی را عملی کند در غیر این صورت، درمورد پیمان تجدید نظر شود.

از سویی هم، محمد علم ایزدیار معاون اول مجلس سنا نیز گفت: “اگر فرصت شد موضوع عدم تطبیق پیمان را به ویژه در راستای گسترش نا آرامی ها در کشور و عدم تجهیز نیروهای امنیتی و قوای دفاعی کشور در ملاقات امشب با رییس جمهور غنی مطرح می کند”.

رییس جمهور غنی امشب سناتوران را برای ملاقات خواسته است.موضوع این ملاقات تاهنوز برای سناتوران هم مشخص نیست.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'