سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
“نقش داعش در اختطاف ۳۱ هزاره در افغانستان”

“نقش داعش در اختطاف ۳۱ هزاره در افغانستان”

معاون دوم رئیس اجراییۀ افغانستان، گروه داعش را مسؤول اختطاف ۳۱ مسافر هزاره می خواند.

 

hämtaکیهان نوین : اسوشیتدپرس به نقل از محمد محقق  می نگارد که دو رهبر پیشین طالبان که اکنون از پیوستن به گروه دولت اسلامی خبر داده اند، مسؤول ربودن جوانان و کهن سالان هزاره در ماه فبروری می باشد.

این نخستین باریست که یک مقام عالی رتبه حکومت در باره دخالت گروه دولت اسلامی در قضیه اختطاف سخن رانده و آن را تایید می کند.

این در حالیست که بیش از چهل روز از اختطاف آن افراد در مربوطات ولایت زابل می گذرد اما هیچ خبری از رهایی، تفاهم و یا هم سرنوشت عملیات نظامی که به منظور آزاد سازی آنان راه اندازی شده بود، در دست نیست.

آقای محقق گفت “داعش می خواهد این فتنه را در افغانستان برپا کند اما هواس مردم افغانستان جمع است و به آنان اجازه نخواهند داد تا بیرونی ها آمده در افغانستان برادرکشی و جنجال را ایجاد کنند.”

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در واکنش به اختطاف ۳۱ هزاره را محکوم کرده آن را “یک توطیه” خوانده بود.

این در حالیست که خانواده ها و اقارب ۳۱ مسافر هزاره با ابراز ناامیدی از اقدامات و جدیت دولت افغانستان برای رد یابی و رهایی بستگان شان می گویند که دیگر رهایی اعضای خانواده آنان به یک رویا مبدل شده است.

محمدظاهر که برادرش در جمله ۳۱ نفر ربوده شده قرار دارد می گوید که کاملاْ از این دولت دست شسته اند. آقای ظاهر می گوید “مقامات حکومتی و بزرگان قوم پاسخ امیدوار کننده نمی دهند. اصلا مایوس شده ایم که حکومتی هم وجود دارد یا خیر.”

ناکامی مذاکرات و عملیات نظامی

پس از نشر خبر اختطاف این مسافرین در شاهراه کابل – قندهار در مربوطات ولسوالی شاه جوی زابل، یک عملیات نظامی اردوی ملی در کنار تلاش های بزرگان قوم به منظور میانجگری در آن رویداد آغاز شد اما دیری نگذشت که بدون اعلام کدام نتیجه آن عملیات متوقف شد.

اعضای خانواده های اختطاف شدگان حین صحبت با اسوشیتدپرس گفته اند که رهبران سیاسی و مذهبی آنان این افراد را از چشم انداخته اند.

اسماعیل کیهان، پسر محمد جمعه که در جملۀ اختطاف شدگان است می گوید که رهبران افغان در دولت برای رهایی عزیزان شان هیچ کاری انجام نداده و اکنون تنها برای رهایی بستگان شان دعا می کنند.

اما محمد محقق تاکید ورزیده که گروگان ها تا هنوز زنده بوده و گروه اختطاف کننده آنان را به گروه های سه – چهار نفری تقسیم کرده در جا های مختلف ولایت کوهستانی زابل نگهداری می کنند.

معاون دوم رئیس اجراییۀ افغانستان علاوه کرد که نیرو های امنیتی یک هفته پس از اختطاف مسافران هزاره عملیات نظامی را راه اندازی کرد اما به موفقیت نیانجامید.

آقای محقق همچنین تصریح کرد که حکومت وحدت ملی “برای رهایی گروگان ها هر کاری را که در توان داشته باشد – از مذاکره گرفته تا جنگ – انجام می دهد.”

تلاش های جامعۀ مدنی

جامعۀ مدنی افغانستان در داخل و خارج از آن کشور با راه اندازی گرد همایی ها و نشر پست ها در صفحات اجتماعی، خواهان رهایی ۳۱ مسافر هزاره شده و اقدامات جدی و عملی حکومت وحدت ملی را در آن راستا تقاضا کرده اند.

گروه طالبان مسؤولیت اختطاف مسافرین ربوده شده را برعهده نگرفته است اما درست چند روز پس از ربوده شدن ۳۱ تن، گروه اختطاف کننده یکتن از گروگان ها را رها کرده و گفته بودند که باید یک موتر ضبط شدۀ آنان را که پولیس در ولایت زابل بازداشت کرده بود، رها سازند.

از آن زمان به بعد دیگر هیچ درخواست و تقاضای برای رهایی اختطاف شدگان صورت نگرفته است.

افراد ربوده شده از دو واسطه مسافر بری در مسیر شاهراه زابل از سوی افراد که به گفته مقامات لباس و ماسک سیاه پوشیده بودند، اختطاف و تا هنوز از سرنوشت آنان خبری در دست نیست.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'