سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

ظریف مدعی خلاف‌‌گویی آمریکا در مورد متن توافق لوزان شد!

وزیر خارجه ایران در واکنش به تفاوت‌های موجود ‌در بیانیه‌های مطبوعاتی ایران و آمریکا پس از توافق اولیه مذاکرات اتمی لوزان، آمریکا را به خلاف‌گویی متهم کرد. محمد جواد ظریف تأکید کرد که آمریکا موظف به لغو تحریم‌ها شده است.

 

کیهان نوین: 444985_376محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در یک برنامه زنده تلویزیونی در پاسخ انتقادهای مطرح شده در مورد تفاو‌ت‌های موجود در بیانه‌های مطبوعاتی ایران و آمریکا پس از توافق اولیه مذاکرات اتمی لوزان گفت که تیم مذاکره‌کننده آمریکا متن خود را چهارشنبه شب (یک روز پیش از بیانیه مشترک ایران و گروه ۵+۱) نوشته بود.

نمایندگان ایران و کشورهای گروه ۵+۱ پنج‌شنبه (دوم آوریل/ ۱۳ فروردین) پس از نه روز مذاکرات فشرده بر سر برنامه اتمی مناقشه‌برانگیز جمهوری اسلامی در شهر لوزان سوئیس اعلام کردند که بر سر چهارچوب اولیه توافق به تفاهم رسیده‌اند.
محمد جواد ظریف شنبه (چهارم آوریل/ ۱۵ فروردین) در یک گفتگوی زنده با تلویزیون دولتی ایران گفت که بی‌اعتمادی میان ایران و آمریکا یک فاجعه تاریخی است. او متفاوت بودن بیانیه وزارت خارجه آمریکا را ناشی از فشار داخلی بر دولت آمریکا دانست.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی افزود: «البته من نمی خواهم بگویم آنها دروغ گو هستند، بلکه آنها مشکل دارند و در داخل با فشار رو به رو هستند.» محمد جواد ظریف گفت: «کنگره آمریکا چه فشاری وارد می کند و می خواهد هفت هشت روز دیگر به خیال خود تحریم برضد ایران را تصویب کنند.»
ظریف افزود: «آمریکایی‌ها آمدند و آنچه را که خودشان مایل بودند گفتند و برخی از آن اظهار نظرها در متن بود و برخی با متن تناقض آشکار داشت و نمونه آن بحث تعلیق تحریم‌ها بود.»وزیر خارجه ایران گفت: «حتی نماینده اتحادیه اروپا به خانم شرمن ایمیل زد که چرا شما موضع ما را خلاف گفتید و ما هم در این خصوص اعتراض رسمی کردیم و حتی به کری اعتراض کردیم و گفتیم چرا گفتید اتحادیه اروپا ، تحریم را تعلیق می کند.»

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'