سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
مسمومیت بیش از صد دانش آموز در غرب افغانستان

مسمومیت بیش از صد دانش آموز در غرب افغانستان

مسئولان بیمارستانی در شهر هرات در غرب افغانستان تایید کرده‌اند که بیش از ۱۰۰ کودک دانش‌آموز “مسموم” شده‌اند.

imagesکیهان نوین: محمدرفیق شیرزی، سخنگوی بیمارستان حوزه‌ای هرات گفته که این دانش‌آموزان حوالی ظهر امروز (۲۲ حمل/فروردین) مسموم و به بیمارستان منتقل شدند.

آقای شیرزی افزود که وضعیت سلامت کودکان فعلاً خوب است و برخی از آنها مرخص شده‌اند.

سخنگوی بیمارستان حوزه‌ای هرات گفت که این دانش‌آموزان احتمالاً براثر خوردن مواد غذایی در بیرون مکتب/مدرسه مسموم شدند.

مسئولان مکتب فتح در منطقه نوآباد هرات و همچنین دانش‌آموزان گفته‌اند که در نزدیک ساختمان مکتب شورنخود فروشی بود و احتمالاً خوردن شورنخود از این فروشگاه باعث مسمومیت آنها شده است.

اما پدران و مادران کودکان هنوز سوال‌هایی دارند و برخی از آنها گفته‌اند که چگونه فرزندان آنها به صورت ناگهانی با خوردن نخود شور مسموم شدند.

آنها از مسئولان دولتی خواسته‌اند که تحقیقات بیشتری در این مورد انجام دهند و احتمال موارد دیگر از جمله استنشاق گاز و نوشیدن آب آلوده را هم در تحقیقات خود مورد توجه قرار دهند.

از سوی دیگر، عبدالرئوف احمدی، سخنگوی پلیس هرات گفته که مسئول شورنخود فروشی از سوی ماموران پلیس دستگیر و بازجویی از او ادامه دارد.

مسئولان بیمارستان حوزه‌ای هرات دانش‌آموزان مسموم شده را بین ۸ تا ۱۵ ساله گفته و افزوده‌اند که پنج نفر از آنها دختر و بقیه پسر هستند.

در سال‌های گذشته مواردی از مسمومیت دختران در ولایت‌های دیگر از جمله کابل، تخار، کاپیسا، غزنی وبامیان گزارش شده بود، اما از دلایل مسمومیت دختران در این ولایت‌ها گزارش قطعی منتشر نشده بود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'