سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
عمل نکردن رئیس جمهور افغانستان در ۶ماه نخست کاری به وعده‌های انتخاباتی

عمل نکردن رئیس جمهور افغانستان در ۶ماه نخست کاری به وعده‌های انتخاباتی

آگاهان با بیان اینکه رئیس جمهور غنی وعده‌هایش را در شش ماه نخست حکومت عملی نکرده است می‌گویند که رئیس جمهور وعده داده بود که حکومت از کارهای انجام داده‌اش در هر شش ماه به شورای ملی گزارش خواهد داد. اما او این وعده‌اش را عملی نکرده و در سیاست‌های داخلی و خارجی، افغانستان را با دشواری‌های بسیاری روبرو ساخته است.

images (1)کیهان نوین: آگاهان سیاست خارجی حکومت وحدت ملی را یک سیاست نامتوازن و با امتیازدهی‌ها به پاکستان همراه می‌دانند.

درهمین حال آگاهان اقتصادی می‌گویند که افغانستان در سال گذشته از رهگذر اقتصادی در بدترین جایگاه در چهار دهه‌ی گذشته قرار داده است.

حکومت وحدت ملی با وعده‌ها و امیدواری‌های زیادی به کار آغاز کرد. مردم انتظار تغییراتی را در بخش‌های اقتصادی، امنیتی، حکومت داری و نیز مبارزه با فساد از این حکومت داشتند.

رئیس جمهور در روزهای نخست کارش گفت که حکومت وحدت ملی در هر شش ماه به شورای ملی گزارش خواهد داد و وزیرانی را که در کارهایشان موفق نبودند از کابینه کنار خواهد زد.

اشرف غنی اظهارداشت: “قرارداد من با شما و وزرا این خواهد بود که در هر شش ماه گزارش بدهند و اگر گزارش کاری‌شان موفق نبود، برایشان می‌گویم خداحافظ! یک مشکل که قبلاً موجود بود، این بود که وزارتخانه‌ها به طور منظم گزارش‌شان را ارائه نمی‌کردند؛ اما بعد از این در مورد پروژه‌هاى بزرگ و کوچک گزارش بدهند.”

سیاست‌های خارجی حکومت وحدت ملی هم در شش ماه گذشته با انتقادهایی روبرو شده است، رئیس جمهور در مراسم تحلیف از یک سیاست خارجی پنج حلقه‌ای سخن گفت و تأکید کرد که این سیاست افغانستان را به جایگاهی مناسب‌تری در منطقه خواهد رساند.

عبدالقیوم سجادی عضو کمیسیون روابط جهانی مجلس ادامه داد: “در شش ماه گذشته بر اقتصاد افغانستان هم تغییرات مثبتی به میان نیامد، هنوز هم اقتصاد افغانستان یک اقتصاد مصرفی و بر واردات استوار است”.

سید مسعود استاد دانشگاه در این باره گفت: “فضاسازی برای رشد اقتصاد شد، اما هیچ برنامه‌ای عملی نشد. ۳۵درصد ما کاهش سرمایه‌گذاری داریم و از لحاظ اقتصادی در وضعیت بد در مقایسه با چهارد دهه‌ی گذشته هستیم.”

عملی نشدن راهبرد امنیتی حکومت وحدت ملی یکی از نارسایی‌های دیگر این حکومت در شش ماه گذشته پنداشته می‌شود.

میرزا محمد یارمند معین پیشین وزارت امور داخله در این باره افزود: “کم کاری‌هایی زیادی بود و از افراد شایسته کمتر استفاده می‌شود، پالیسی امنیت ملی ساخته شده است، اما عملی نشده است.”

به میان آمدن حکومت داری خوب، مبارزه جدی در برابر فساد اداری از وعده‌های دیگر رئیس جمهور در نخستین روزهای کارش بود، اما هنوز هم بسیاری از ولایت‌ها از سوی سرپرستان اداره می‌شوند و به باور آگاهان حکومت داری در سطح محلی فلج است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'