سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
انتقاد شدید نتانیاهو از تفاهم‌نامه لوزان

انتقاد شدید نتانیاهو از تفاهم‌نامه لوزان

نخست‌وزیر اسراییل در گفت‌وگوی تلفنی با ریس‌جمهوری آمریکا تفاهم‌نامه هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ در لوزان را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد.

نتانیاهوکیهان نوین: بنا بر گزارشات، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل در گفت‌وگوی تلفنی با باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا تفاهم‌نامه هسته‌ای ایران و کشورهای ۱+۵ در لوزان را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که، بنیامین نتانیاهو، پس از انتشار بیانیه پایانی مذاکرات هسته‌ای لوزان، صبح جمعه ۳ آوریل / ۱۴ فروردین به‌وقت اروپا با باراک اوباما تماس گرفت و گفت: «توافق بر اساس این تفاهم‌نامه موجودیت اسراییل را به خطر می‌اندازد.»

به‌گفته نخست‌وزیر اسراییل قراردادی بر اساس شرایط موجود در این تفاهم‌نامه مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نخواهد شد بلکه برعکس «راه را بر ایران هموار خواهد ساخت».

نتانیاهو همچنین گفت این توافقنامه ایران را قادر می‌سازد تا به توسعه سلاح‌های هسته‌ای خود ادامه دهد و خطر یک «جنگ وحشتناک» را افزایش دهد.

شامگاه پنج‌شنبه ۲ آوریل / ۱۳ فروردین مذاکرات هسته‌ای ایران و کشورهای گروه ۱+۵، شامل آمریکا، بریتانیا، روسیه، چین، فرانسه و آلمان در لوزان سوییس، با صدور بیانیه مشترکی پایان یافت و اعلام شد که ایران و گروه ۱+۵ بر سر چارچوب کلی یک تفاهم‌نامه‌ توافق کرده‌اند.

در این تفاهم‌نامه ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدودتر کرده و متعهد شده است که ظرفیت غنی‌سازی خود را به دو سوم کاهش دهد و ۹۵ درصد اورانیوم غنی‌شده را یا به درصد پایین مورد قبول گروه ۵+۱ تبدیل و یا از کشور خارج کند. همچنین برنامه هسته‌ای ایران تحت نظارت جهانی قرار خواهد گرفت. در صورت رعایت تمام مواد توافقنامه از سوی ایران، تحریم‌های اقتصادی علیه تهران نیز لغو خواهند شد. توافق نهایی در این زمینه‌ها در پایان ماه ژوئن (تیر) صورت خواهد گرفت.

کاخ سفید گفته است باراک اوباما در گفت‌وگوی تلفنی خود با نتانیاهو برخلاف نظر او تفاهم‌نامه لوزان را «گامی مهم» برای رسیدن به یک راه حل بلندمدت دانسته که مانع از دستیابی ایران به سلاح اتمی خواهد شد.

رییس‌جمهوری آمریکا همچنین به نخست‌وزیر اسراییل اطمینان داده که ایالات متحده از امنیت اسراییل حمایت می‌کند.

در حالی که اسراییل نگران تفاهم‌نامه لوزان است، پنج‌شنبه شب در تهران گروهی از مردم به خیابان‌ها آمدند و به جشن و پایکوبی پرداختند. بسیاری از آن‌ها با تکان دادن پرچم‌های سفید و یا پرچم ایران علامت پیروزی نشان می‌دادند. برای ایرانی‌ها لغو تحریم‌ها مساله مهمی است تا وضعیت دشوار اقتصادی حاکم بر کشورشان کمی بهتر شود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'