سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
به دادگاه کشاندن عاملان شکنجه در افغانستان

به دادگاه کشاندن عاملان شکنجه در افغانستان

کمیسیون حقوق بشر ضمن نگرانی از افزایش خشونت‌های ضد بشری در افغانستان از حکومت می‌خواهد تا در زمینۀ حقوق بشر در کشور توجه بیش‌تر داشته باشند.

sima_samar-300x228کیهان نوین: رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گروگان‌گیری ۳۱ تن از مسافران در زابل و قتل فرخنده را روی‌دادهای شکننده خوانده گفت که خشونت در برابر زنان به گونۀ وحشیانه ادامه دارد و حکومت وحدت ملی باید در زمینۀ تطبیق قانون محو خشونت در برابر زنان توجه جدی نماید.

این در حالی‌ست که روز گذشته سازمان عفو بین‌الملل طی گزارشی اعلام کرد که زنان افغان در بیرون از خانه مصؤون نیستند و زنان و فعالان حقوق زن مورد تهدید قرار دارند.

او هم‌چنان از وضعیت کودکان افغان اظهار نگرانی کرده گفت که سوء استفاده از کودکان، به ویژه تجاوز بر آنان افزایش یافته و شمار زیادشان نمی‌توانند از آموزش بهره‌مند شوند.

خانم سمر افزود که شکنجه تا کنون در افغانستان توسط فرمان‌دهان غیر مسؤو و حتا پولیس صورت می‌گیرد و افرادی که به شکنجه‌های غیر مسؤولانه می‌پردازند باید به دادگاه کشانیده شده و جزا ببینند.

وی تاکید کرد که فرهنگ معافیت از جزا نیز به خاطر تطبیق قانون و پایان تخطی‌های حقوق بشر در افغانستان باید از بین برده شود و هیچ مجرم نباید از جزا مجزا باشد.

معصوم ستانکزی، عضو شورای عالی صلح افغانستان در این نشست گفت کسانی‌که بالاتر از قانون اند همیشه معافیت از جزا دارند اما کسانی‌که پایین‌تر از قانون اند با اندک جرم مجازات زیادی می‌شوند.

هم‌چنان عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت افغانستان که در این کنفرانس صحبت می‌کرد گفت که مسایل حقوق بشر در اولویت کاری حکومت وحدت ملی است و به خواسته‌های کمیسیون حقوق بشر می‌پردازند.

رییس اجرایی تاکید کرد که بدون تحقق حقوق مردم افغانستان، کشور به صلح نخواهد رسید و حکومت به آن‌چه تا کنون در زمینۀ حقوق بشر تعهد کرده پابند است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'