سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

به خطر افتادن سلامت مردم با واردات کود تقلبی چینی

واردات بی‌رویه سموم بی‌کیفیت کشاورزی از چین و هند، عرضه کودتقلبی تولید داخل با مشخصات شرکت‌های اروپایی و عرضه بذر فاقد کیفیت، زمینه به هدر رفتن منابع بخش کشاورزی، سودجویی برخی افراد و به خطر افتادن سلامت مردم را فراهم کرده است.

n00042091-bکیهان نوین: به‌رغم گردش سالانه بالاي بازار نهاده‌هاي كشاورزي، نبود قانون جامع و ضعف نظارت بر توليد و واردات كود، سم و بذر مشكل ساز شده است به‌نحوي كه اكنون 40درصد بازار600ميليون دلاري كود به تسخير نهاده‌هاي تقلبي درآمده است.

محمد رضا شريفي، دبير دومين همايش بين‌المللي نهاده‌هاي كشاورزي در پاسخ به خبرنگاران اعلام كرد كه حجم گردش مالي سالانه بازار كود حدود 600ميليون دلار است كه از اين ميزان حدود 300ميليون دلار انواع كودهاي شيميايي از رده خارج شده فسفاته، اوره و پتاسيم كه موجب تخريب خاك مي‌شود توسط دولت وارد مي‌شود. همچنين از 300ميليون دلار گردش مالي اين بازار توسط بخش غيردولتي نيز بيش از 150ميليون دلار در اختيار كودهاي تقلبي است.

به گفته محمد رضا شريفي، متأسفانه 40درصد كود موجود در بازار تقلبي و نامرغوب است كودهايي كه در انبارها و كارگاه‌هاي غيرمجاز رباط كريم و پاكدشت بسته بندي وبا نام بهترين برندهاي دنيا و درج مشخصاتي غيرواقعي روانه بازار مي‌شود از اين دست است.

وي از نبود هيچ آزمايشگاهي براي سنجش مواد آلي كود عرضه شده در بازار خبر داد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'