سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

دفاع تمام قد اوباما از سیاست های بین المللی خود در برابر انتقادات

‘باراک اوباما’ رییس جمهوری آمریکا از عملکرد دولتش درقبال مسایل بین المللی با وجود روبرو بودن با سیل انتقادات دفاع کرد و آن را موجب پیشرفت در برابر روسیه، کوبا و کره شمالی دانست.

imagesکیهان نوین: اوباما در دفاع از انتقادات فراوان از سیاست خارجی، عادی سازی روابط با کوبا، همچنین استفاده از راهبردهای دیپلماتیک درمقابل روسیه و ایران گفت که در بعضی از حوزه های سیاست خارجی موفقیت بسیاری بدست آمده است.

تحلیلگران و صاحبنظران مسایل سیاسی معتقدند که دولت اوباما تنها برای برجای گذاشتن میراثی از خود در زمینه مسایل سیاسی ، درصدد ایجاد تعامل زودگذر و موقت با شماری از کشورها است ، ضمن اینکه این سیاست ها باعث شکل گیری وظهور گروه های تروریستی از جمله داعش در عراق و سوریه شده و منافع امریکا و متحدانش را با خطر روبرو کرده است.

وی در مصاحبه ای با شبکه خبری ‘سی ان ان’ که شامگاه یکشنبه پخش شد، برتری ‘ولادیمیر پوتین’ رییس جمهوری روسیه در رویارویی اخیر مسکو- واشنگتن بر سر ماجرای اوکراین را رد و به بحران مالی فزاینده روسیه، از جمله کاهش شدید ارزش روبل در هفته های اخیر اشاره کرد.

اوباما گفت: پوتین در شرایط فعلی باید سقوط ارزش روبل و رکود شدید اقتصادی روسیه را مدیریت کند. به این دلیل نمی توان گفت وی توانسته در رویارویی های اخیر پیروز شود.

وی در این مصاحبه روز جمعه گذشته (۲۸ آذر) و پیش از ترک واشنگتن به مقصد هاوایی برای تعطیلات سال نو میلادی ،تکرار کرد برای حل مسائلی که با راهکار دیپلماتیک قابل حل باشد، باید دیپلماسی را آزمود.

رییس جمهوری آمریکا گفت: به همین شکل مذاکرات دیپلماتیک با کوبا به واشنگتن فرصتی برای سنجش راهبردی جدید بعد از چند دهه بن بست با کوبا به دست می دهد.

وی در این مصاحبه همچنین بار دیگر یادآور شد که قصد دارد زندان ‘گوآنتانامو’ در خلیج کوبا را تعطیل کند.

رییس جمهوری آمریکا گفت: ما باید این زندان را ببندیم و من برای بستن آن هر کاری بتوانم انجام خواهم داد. برای هر یک از زندانیان گوآنتانامو سالانه چند میلیون دلار هزینه می کنیم، در حالی که تاسیس چنین زندانی با ارزش های آمریکا مغایر است.

اوباما همچنین در مورد تنش های اخیر با کره شمالی پس از شایعه هک کردن فیلم آمریکایی ‘مصاحبه’ ساخته شرکت ‘سونی پیکچرز’ توسط پیونگ یانگ گفت که این حرکت را اقدامی جنگی تلقی نمی کند و نوعی خرابکاری سایبری است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'