سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
ممنوعیت استفاده از واژه کنسرت در مشهد

ممنوعیت استفاده از واژه کنسرت در مشهد

کنسرت گروه موسیقی «آرون» در شهر مشهد علیرغم داشتن مجوز از وزارت ارشاد اسلامی لغو شد.

Consertکیهان نوین: روزنامه شرق امروز پنجشنبه 24 مهر 1393 با انتشار گزارشی  اعلام کرد که استفاده از کلمه کنسرت در شهر مشهد «ممنوع» است و گروه‌های موسیقی به جای استفاده از واژه کنسرت باید از عبارت «اجرای پژوهشی گروه موسیقی» استفاده کنند.

گروه موسیقی «آرون» مجوز اجرای کنسرت در شهر مشهد، مرکز استان خراسان رضوی را از وزارت ارشاد اسلامی دریافت کرده بود و بنا بود این گروه در مشهد اجرا داشته باشند اما متاسفانه این برنامه علاوه بر داشتن مجوز، یک‌روز قبل از اجرا لغو شد.

حسین انفرادی، رییس انجمن موسیقی شهر مشهد ضمن تایید خبر لغو برنامه گروه «آرون» پیرامون این رویداد به خبرنگار «شرق» گفت: «با اینکه مجوز این اجرا از سوی وزارت ارشاد صادر شده بود؛ اما یک‌روز قبل از برگزاری، اجرای برنامه لغو شد. آقای طباطبایی، معاون هنری اداره کل ارشاد استان خراسان رضوی در پاسخ به هنرمندان که دلیل لغو برنامه را جویا شده‌اند، اعلام کرده است که فرمانداری، نیروی‌انتظامی و دفتر امام‌جمعه مانع این کار شده‌اند.»

با این‌حال احتمال دیگری که می‌توان برای لغو این برنامه برشمرد استفاده از واژه «کنسرت» است. گویا گروه‌هایی که خواهان اجرای برنامه در سالن ادیب مشهد هستند باید از عنوان «اجرای پژوهشی گروه موسیقی» به جای «کنسرت» استفاده کنند. این درحالی است که پیش از برگزاری این کنسرت یک پیامک تبلیغاتی با عنوان «برگزاری کنسرت گروه آرون …» ارسال شده که ممکن است همین موضوع باعث ایجاد حساسیت و در نتیجه لغو این برنامه شده باشد.

پیشتر نیز کنسرت شهرام ناظری در شهر نیشابور که این شهر هم در استان خراسان رضوی قرار دارد لغو شد. لغو کنسرت ها در نیشابور اتفاقی ست نه چندان تازه در شهر خیام و عطار.

شهری که دوروز ملی از پنج‌روز ملی ادبی و فرهنگی کشور را به خود اختصاص داده و بزرگداشت‌های عطار و خیام باید هر ساله در این شهر در سطحی ملی و بین‌المللی برگزار شود. اما متاسفانه این بزرگداشت‌ها نه‌تنها در سطح استان که حتی در سطح این شهرستان هم نیست. حضور وزیران و حتی مسوولان بلندپایه در شهری همانند شیراز برای حافظ و سعدی امری معمول بوده ولی در نیشابور این مورد حتی برای بزرگداشت خیام که شهرتی جهانی دارد وجود ندارد.
مدت‌هاست سازها، راهی به نیشابور ندارند و این شهر رنگ کنسرت‌های موسیقی را به خود ندیده. نه‌تنها در نیشابور که خبر لغو کنسرت در خراسان دیگر پدیده عجیبی نیست.

ظاهرا مسولین این استان قوانین مورد تایید جمهوری اسلامی را نیز به صورت سلیقه ای و شخصی اجرا می کنند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'