سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

اتمام بی نتیجه مذاکرات وین

جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی پس از پایان این مذاکرات گفت: یکی از موضوعات جدی که حل نشده و به نظر من حل آن ضروری است، اینکه طرف مقابل باید جدیت داشته باشد زیرا یکی از بحث های مطرح شده این است که تضمین شود برنامه هسته ای جمهوری اسلامی صلح آمیز است.

indexکیهان نوین: ظریف پس از پایان مذاکرات اظهار داشت آنچه که لازم است طرف مذاکره به آن درک کاملی پیدا کند، آن است که تحریم ها بی تاثیر بوده است اما طرف مقابل احساس می کند که این تحریم ها خیلی ارزش دارد. تحریم ها تاثیر قابل توجهی ندارد و متاسفانه طرف مقابل این واقعیت را هنوز درک نکرده است.

روزنامه الحیات به نقل از منابع آگاه نوشت: رژیم تهران در مذاکرات هسته‌ای پیشنهاد تبدیل 10 هزار سانتریفیوژ خود را به سانتریفیوژهای نسل جدید مطرح کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات چاپ عربستان روز پنج‌شنبه در مطلبی به نقل از منابع آگاه نوشت: موضوع غنی‌سازی اورانیوم همچنان موضوعی مفصل در مذاکرات هسته‌ای رژیم ایران با غرب است.

این منابع با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها بر وجود 500 سانتریفیوژ برای مدت 20 سال در ایران اصرار دارند افزودند: رژیم تهران که بر در اختیار داشتن 10 هزار سانتریفیوژ اصرار می‌ورزد، پیشنهاد کرده که سانتریفیوژهای خود را به سانتریفیوژهای نسل جدید تبدیل کند و پس از آن شمار آنها را به 500 برساند که با مخالفت واشنگتن مواجه شده است.
یک مقام ارشد آمریکایی چهارشنبه شب در پایان مذاکرات کری و ظریف و اشتون گفت: مذاکرات فوق‌العاده پیچیده است.

این دیپلمات آمریکایی که در جمع خبرنگاران صحبت می‌کرد، با بیان اینکه پیشرفت چندانی در این گفتگوها حاصل نشده است، گفت: مذاکرات بسیار پیچیده و جزئیات آن فوق‌العاده زیاد است.

وی در ادامه با لحنی هشدارآمیز گفت: بسیاری، از جمله پرزیدنت اوباما گفته‌اند که این یک فرصت تاریخی است. امیدواریم که رژیم ایران تصمیم به استفاده از این فرصت تاریخی بگیرد.

همزمان، مذاکره کنندگان رژیم ایران و روسیه در وین اشاره کرده اند که ممکن است زمان بیشتری برای دستیابی به توافق احتمالی نیاز باشد. اما دیپلمات ارشد آمریکایی گفته: کشورش تمایلی به تمدید موعد مقرر برای امضای توافق جامع ندارد.

از سوی دیگر مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون در مصاحبه اختصاصی با تلویزیون جمهوری اسلامی، اختلافات در مذاکرات هسته‌ ای را زیاد خواند و در پاسخ به این سئوال که راجع به کدامیک از مسائل بیشتر بحث خواهد شد؟ گفت: موضوعات مورد اختلاف زیاد است، ظرفیت غنی ‌سازی، تحریمها، راکتور آب سنگین اراک، فردو، ان پی تی و موضوعات دیگر.

همزمان، علی لاریجانی رئيس مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سی ان ان تهدید کرد که اگر مذاکرات به نتيجه نرسد، کارها را از سر می ‌گيريم.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'