سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

ریش‌ پرفسوری و فتوای جدید وحید‌خراسانی

وحید خراسانی در پاسخ به استفتایی نظر خود در خصوص تراشیدن ریش تمام صورت و گرفتن اجرت بابت آن را بیان کرد.

1

کیهان نوین: در بسیاری از ادیان و مذاهب، ریش کارکرد مهمی دارد. در برخی از ادیان، ریش بخش جدایی ناپذیر هویت یک مرد بوده و بخشی از عظمت، شرافت، عزت و مردانگی یک مرد محسوب می‌شود. با شروع به کار رییس جمهور جدید و معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس، یکی از نکاتی که در مورد ظاهر برخی افراد دولت و کابینه وجود داشت، شکل محاسن بود!

در عرف جامعه ریش پروفسوری را نشانه ی باکلاس بودن و تحصیلات دانشگاهی و داشتن روابط عمومی قوی می دانند. به همین دلیل معمولا اساتید دانشگاه و دانشجویانی که وارد دانشگاه شده اند در صورتی که بخواهند ریش داشته باشند ریش پرفسوری می گذارند. البته برخی از افراد مشهور مانند بازیکنان ورزشی و بازیگران سینما که می خواهند خود را افراد متشخص و باکلاس جامعه نشان دهند، ریش پروفسوری می گذارند.

به نظر می رسد در گفتمان دولتی ها نیز افرادی که از این ریش استفاده می کنند ادعای داشتن تحصیلات بالا و تخصص در حیطه مدیریتی دارند و برخلاف دولت قبلی که ادعا می شد به تخصص افراد توجه نمی شود، این دولت می خواهد خود را نماینده ی متخصصان و جامعه ی دانشگاهی معرفی کند. به نظر می رسد این طرز فکر گفتمان غالب دولت یازدهم به شمار می رود.

با نگاهی اجمالی به تصاویر وزرای دولت یازدهم می توان فهمید دو نفر از آنها به علاوه معاون اول و رییس دفتر حسن روحانی ریش پروفسوری دارند. 

وحید خراسانی در پاسخ به استفتایی نظر خود در خصوص تراشیدن ریش تمام صورت و گرفتن اجرت بابت آن را بیان کرد.

متن استفتا و پاسخ این مرجع تقلید شیعیان به شرح زیر است:

سوال: تراشیدن ریش تمام صورت چه حکمی دارد و آیا می‌توانیم ریش پروفسوری بگذاریم، یعنی ریش چانه را نزده و ریش قسمت‌های دیگر را بتراشیم؟

پاسخ: بنا بر احتیاط واجب تراشیدن ریش چانه یا قسمتی از آن جایز نیست و اگر به مقداری ریش بگذارد که عرفا صدق کند ریش دارد کافی است و ریش پروفسوری در صورتی که عرفا صدق کند که ریش دارد، مانعی ندارد.

سوال: آیا گرفتن اجرت در قبال تراشیدن ریش تمام صورت جایز است؟

تراشیدن ریش چانه یا قسمتی از آن بنا بر احتیاط واجب جایز نیست و اخذ اجرت بر آن بنا بر احتیاط واجب حرام است.

اما ریش پروفسوری از نظر مذهبی مورد اختلاف علمای شیعه قرار گرفته است؛ برخی از مراجع آن را مصداقی از ریش داشتن می دانند و در نتیجه حرمتی برای آن قایل نیستند:

 

* بعضی از مرد ها موهای چانه خود را باقی گذاشته و باقیمانده را می تراشند، این کار چه حکمی دارد؟

پاسخ: تراشیدن مقداری از ریش، حکم تراشیدن تمام آن را دارد.( کتاب استفتائات آقایعلی خامنه ای)

* آیا ریش پروفسوری کافی است؟

جواب: کافی نیست. (کتاب استفتائات آقای بهجت)

* زدن ریش بطوری که بر روی چانه باقی باشد چه حکمی دارد؟

پاسخ:  بنابر احتیاط واجب جایز نیست. (کتاب استفتائات آقای سیستانی)

* حد ریش چه اندازه است؟ و تراشیدن قسمتی از ریش جهت زیبا کردن صورت چه حکمی دارد؟ریشهای به اصطلاح پرفسوری نیز حرام است؟

پاسخ:  حد ریش آن است که در عرف بگویند او دارای ریش است و تراشیدن دو طرف صورت، در صورتی که چانه و اطراف آن محفوظ باشد (ریش پرفسوری) اشکالی ندارد. (کتاب استفتائات آقای مکارم شیرازی)

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'