سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
از سر گیری تخریب گورستان بهاییان شیراز توسط سپاه

از سر گیری تخریب گورستان بهاییان شیراز توسط سپاه

جامعه جهانی بهائیان در بیانیه‌ای می‌گوید «سپاه پاسداران ایران» تخریب گورستان بهائیان در شیراز را که برای مدتی متوقف شده بود، دوباره از سر گرفته است.

 

بهاییکیهان نوین: این جامعه با استناد به گزارش‌هایی از داخل ایران، در بیانیه‌ای که ۱۵ مرداد ماه در ژنو منتشر کرده است، می‌گوید سپاه پاسداران “بقایای اجساد در ۳۰ تا ۵۰ قبر را از مجموع ۹۵۰ قبر بهائیان در این گورستان، خارج کرده و در یک کانال باز ریخته است.”

دیان علائی، نماینده جامعه بین‌المللی بهائیان در سازمان ملل، این اقدامات را خلاف «مقام انسانی» نامیده و از دولت ایران خواسته است تا “به این هتک حرمت فورا خاتمه دهد.”

خانم علائی از جامعه بین‌المللی نیز خواسته است نگرانی خود را از این اقدام اعلام کند.

به گفته این نهاد بین‌المللی، تخریب گورستان بهائیان شیراز به دلیل آنچه ساخت یک مجموعه فرهنگی-ورزشی عنوان شده، صورت گرفته است.

اعضای جامعه بهائیان شیراز از مقام‌های محلی خواسته‌اند تا مجموعه ورزشی در محلی دور از قسمتی که بهائیان دفن شده‌اند ساخته شود و گورستان به فضای سبز تبدیل شود.

در بیانیه تازه منتشر شده به گفته‌های مقام‌های محلی اشاره شده که آنها «”نظارتی بر سپاه پاسداران که زمین را سه سال پیش خریده، ندارند.”

در اردیبهشت ماه امسال جامعه بهائیان با اعلام نگرانی از روند تخریب این گورستان که به «گلستان جاوید» مشهور است، خواستار توقف آن شده بود.

این جامعه می‌گوید فشارهای بین‌المللی و واکنش‌های داخلی در ایران باعث شده بود تا روند تخریب برای مدتی متوقف شود.

اما پی‌ریزی ساختمان‌های آنچه مجموعه فرهنگی و ورزشی عنوان شده، “آغاز شده است”.

گورستان بهائیان شیراز قدمتی ۹۰ ساله دارد.

حکومت ایران در سال ۱۳۶۳ این محل را مصادره کرد و گفت کسی در آن دفن نشده است.

جامعه بهائیان ایران، پس از انقلاب ۱۳۵۷ با فشارهای نهادها و ساز و کارهای حکومتی در این کشور روبه‌رو بوده‌، که واکنش‌ها و انتقادهای بین‌المللی را نصیب تهران کرده است.

حکومت ایران بهائیت را به رسمیت نمی‌شناسد و از آن به عنوان «فرقه ضاله» نام می‌برد.

جامعه بهائیان بارها از جلوگیری از انجام مراسم و مناسک مذهبی، تحصیل و نیز بازداشت، زندانی کردن و اعدام اعضای خود در ایران خبر داده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'