سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
اعتراض ایران به افزایش صادرات نفتی عراق !

اعتراض ایران به افزایش صادرات نفتی عراق !

با افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت نفت و قرار گرفتن طلای سیاه ایران در لیست سیاه تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، حجم صادرات نفت عراق به شدت افزایش یافته است. وزیر نفت ایران با انتقاد از عراق می‌‌گوید این کشور در شرایط تحریم، نفت خود را جایگزین نفت ایران کرده است و آن را “غیر دوستانه” خواند. عراق با افزایش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت سبک و سنگین خود، جای ایران را پر کرده است.

 download (25)کیهان نوین: بیژن زنگنه وزیر نفت دولت حسن روحانی با اشاره به شدت گرفتن تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه صنعت نفت ایران تصریح کرد که در این شرایط “حجم صادرات نفت عراق به شدت افزایش یافته است.”

بیژن زنگنه، وزیر نفت جمهوری اسلامی روز شنبه ( ۱۱ آبان/ ۲ نوامبر ) در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از سیاست نفتی عراق انتقاد کرد و گفت، این کشور در شرایط تحریم ایران به نوعی نفت خود را جایگزین نفت جمهوری اسلامی کرده است. زنگنه افزود: “این اقدامات نفتی عراق به هیچ وجه دوستانه نیست”.

 این در حالی است که صادرات نفت ایران به دلیل تحریم‌هایی که در مخالفت با ادامه برنامه اتمی این کشور وضع شده از حدود ۵/ ۲ میلیون تا بیش از ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

وزیر نفت جمهوری اسلامی با اشاره به نیاز بازار اروپا به نفت سنگین تصریح کرد: “در این بین نفت سنگین بصره و سایر میادین عراق به نوعی در رقابت با اورال روسیه، بازارهای نفتی ایران در قاره سبز را تصاحب کرده‌اند”.

عراق با بهره برداری از طرح توسعه میادین جدید نفتی، ساخت و راه اندازی اسکله‌ها و گوی شناور در پایانه بصره، ساخت خطوط لوله جدید برای انتقال نفت از ترکیه و اردن، حجم فروش و صادرات نفت خود را افزایش داده است.

 در همین بین سمیر غضبان، رییس کمیته مشاور شورای وزیران عراق پیش بینی کرده است که تولید نفت عراق تا سال آینده میلادی با حداقل افزایش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه به میانگین روزانه سه میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه برسد.

 به گفته او، دلیل افزایش حجم تولیدات نفتی عراق افزایش تولید از میدان مجنون به سرپرستی شرکت شل، میدان قراف توسط پتروناس مالزی و میدان حلفایه توسط توسط شرکت چینی پتروچاینا خواهد بود.

این در حالی است که وزارت نفت عراق پیش بینی کرده به زودی طرح توسعه میدان نفتی بدره توسط کنسرسیومی به رهبری شرکت روسی گازپروم نفت هم در مدار بهره برداری قرار بگیرد. تولید حدود سه میلیون بشکه در روز نفت عراق در سال ٢٠١٢ میلادی ٩٤ میلیارد دلار درآمد برای بغداد به همراه داشت و میانگین این رقم در هشت ماه نخست سالجاری میلادی تاکنون نزدیک به ۶۵ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'