سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

درخواست دبیرکل سازمان ملل برای بازرسی فوری از سوریه !

در پی استفاده ارتش بشار اسد از بمب های شیمیایی مقابل مخالفان خود، دبیر کل سازمان ملل درخواست اجازه ی فوری از سوریه را داده است.

un_flag.gif

کیهان نوین: دبیرکل سازمان ملل متحد در نامه‌ای رسمی از حکومت سوریه خواسته است اجازه دهد بازرسان بتوانند از منطقه‌‌ای که حمله شیمیایی رخ داده، بازدید کنند.

به گفته سخنگوی بان کی مون، آنجلا كين، معاون دبيركل سازمان ملل متحد در امور خلع سلاح، به دمشق می‌رود تا برای گرفتن اجازه بازرسی، تلاش کند.دفتر‌ بان در بیانیه‌ای اعلام کرده که او معتقد است باید بدون تاخیر درباره گزارش‌هایی که دیروز منتشر شد، بررسی شود.

این بیانیه می‌‌گوید سازمان ملل متحد، درخواستی رسمی در این باره برای دولت سوریه فرستاده و دبیرکل این سازمان انتظار دارد پاسخی مثبت و بدون تأخیر از سوریه بگیرد.اگر گاز سمی سارین استفاده شده باشد، بازرسان باید ظرف چند روز به محل دسترسی پیدا کنند چون آثار سارین با گذشت زمان از بین می‌‌‌رود.

محکومیت بین‌المللی حمله به یک منطقه در حومه دمشق که گفته می‌شود از نوع شیمیایی بوده و صدها کشته در پی داشته، در حال افزایش است. بریتانیا، فرانسه و ترکیه در صدر کشورهایی هستند که خواهان واکنش بین‌المللی قاطعانه به ادعای حمله شیمیایی روز چهارشنبه در سوریه شده اند.

روز چهارشنبه مخالفان حکومت سوریه، نیروهای دولتی را به استفاده از گاز سمی سارین متهم کردند.آنها گفته‌‌اند در این حمله چند صد نفر، از جمله تعداد زیادی کودک کشته شده‌‌اند.

فیلم‌‌های ویدیویی هم در اینترنت منتشر شد که منتشرکنندگان آنها مدعی شده‌‌اند قربانیان این حمله را نشان می‌‌دهند.

شمار تلفات این حمله شیمیایی در گفته فعالان مخالف بشار اسد، از ۱۳۶ نفر تا ۱۳۰۰ نفر متفاوت است اما حتی کف این برآوردها هم بزرگ‌‌ترین حمله شیمیایی ادعاشده در طی بحران سوریه در سه سال گذشته را رقم می‌‌زند.

به گزارش کیهان نوین و به نقل از بی بی سی؛ در این حال دولت سوریه ادعاهای شورشیان را رد کرده و آنها را غیر منطقی و ساختگی عنوان کرده است. سوریه می گوید مخالفان دولت، خود در چندین نوبت از سلاح‌های شیمیایی علیه مردم و سربازان استفاده کرده‌‌اند.

در پی انتشار این خبرها، سازمان ملل متحد در ساعات پایانی روز چهارشنبه یک نشست فوری برگزار کرده بود.

سخنگوی بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، بعد از این جلسه در بیانیه‌‌ای گفت که آقای بان از شنیدن خبرها درباره استفاده از این سلاح‌‌ها “شوکه” شده است.

او گفت گروه تحقیقاتی که برای بررسی استفاده از این سلاح‌‌ها اکنون در سوریه به سر می‌‌برند، درباره آنچه روز چهارشنبه رخ داد نیز تحقیق خواهند کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک در سازمان ملل متحد گزارش داده است که روسیه و چین، مانع از صدور قطعنامه یا بیانیه شدیداللحن‌تر در این باره شده‌اند.

این دو کشور پیش‌‌تر سه قطعنامه شورای امنیت را برای افزایش فشار بر بشار اسد وتو کرده‌اند.

وزارت امور خارجه روسیه گفته ادعای استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی، آن هم درست در زمانی که دمشق پذیرفته است بازرسان سازمان ملل از این کشور بازدید کنند، می‌‌تواند نشانه‌‌ای از برنامه‌ریزی قبلی برای تحریک افکار عمومی علیه دولت سوریه باشد.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'