سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
پایان بازداشت خانگی 5 عضو کلیدی طالبان در قطر تا دو روز دیگر

پایان بازداشت خانگی 5 عضو کلیدی طالبان در قطر تا دو روز دیگر

در واکنش به ختم میعاد بازداشت خانگی پنج عضو کلیدی گروه طالبان که بر اساس یک توافق میان ایالات متحده امریکا و قطر دو سال قبل انجام شد، شورای عالی صلح افغانستان می گوید که پیوستن مجدد این پنج نفر به طالبان و برگشت آنان در صفوف جنگ علیه مردم افغانستان پیامدهای ناگواری را به دنبال خواهد داشت.

imagesکیهان نوین: این شورا می افزاید که آنان باید درقطرنگهداری شوند ویاهم به کابل سپرده شوند تا درازسرگیری گفتگوهای صلح نقش بازی کنند.

مشاور روابط خارجی شورای عالی صلح اسماعیل قاسمیار گفته است:”هرگونه اقدام که موجب تقویت صفوف جنگ دربرابرمردم ما شود، ما این گونه اقدام را خصمانه می دانیم.”

در همین حال کاخ سفید به متحدان اش تعهد می سپارد که واشنگتن اجازه نخواهد داد تا این پنج فرمانده پیشین طالبان تهدیدی را برای امریکا و هم پیمانان اش به میان آورند.

سخن گوی کاخ سفید جوش ایرنست گفته است:”رییس جمهور اوباما برای محافظت ازاین کشور به مشوره های تیم امنیت ملی اش به گونه دقیق گوش می دهد.هرآن چه این تیم بگوید اوباما عملی خواهد کرد.”

از سوی دیگر، آگاهان سیاسی نیز هشدار می دهند که بسیاری ازطالبان رها شده ازبند، دوباره دربرابرحکومت جنگ افزاربرداشته اند و به خشونت ها ادامه داده اند.

آگاه سیاسی بخت محمد بختیار گفته است:”حکومت افغانستان هم به فعالیت این افراد نیاز دارد تا آنان به حیث میانجی میان دوطرف نقش سازنده بازی کنند.اگرچنین نشود این احتمال بسیارزیاد است که خدای نکرده دوباره به جنگ برگردند.”

ملا خیرالله خیرخواه والی پیشین هرات، ملا نور الله نوری معاون پیشین امنیت ملی، ملافاضل مظلوم فرمانده نظامی دوره طالبان، ملا عبدالحق وثیق معین پیشین وزارت داخله و ملا محمد نبی عمری فرمانده نظامی دردوران طالبان ، دوسال پیش به قطرسپرده شدند.

بربنیاد توافق میان واشنگتن ودوحه این پنج تن باید تا دو روز دیگر یعنی اول ماه جون ازبازداشت خانه گی آزاد شوند. آزادی این پنج عضو طالبان از زندان گوانتانامو در بدل یک سرباز امریکایی بنام بیگ بریگدال انجام می شود.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'