سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

افزایش قیمت نان؛ سناریویی در دست دولت

محمد رضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران از سه سناریو در خصوص افزایش قیمت نان خبر داده و افزود که افزایش قیمت نان باید با تدبیر مناسب به سرانجام برسد.

 

images (1)کیهان نوین: نعمت زاده روز چهارشنبه 8 مرداد ماه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران اظهار داشت “یکی از این سناریوها حفظ شرایط موجود و حمایت از کارخانجات درخصوص هزینه‌های آرد بوده است.”

 

“سناریوی بعدی تفویض اختیارات به استان‌ها و افزایش 15 تا 20 درصدی قیمت انواع نان، و سناریوی آخر افزایش قیمت نان و پرداخت یارانه به همین تناسب به مردم است.”

 

وی افزود: “به هر حال هریک از این سناریوها که اجرا شود و هر نوع افزایش قیمتی که نان داشته باشد از طریق یارانه به مردم پرداخت خواهد شد.”

 

نعمت زاده گفت که در باره افزایش قیمت نان در روزهای آتی در دولت تصمیم گیری خواهد شد.

 

در همین حال خبرگزاری رویترز روز دوشنبه 28 ژوئیه اعلام کرد که دولت ایران اخیرا به شرکتهای خصوصی اجازه داده تا نقش بیشتری در واردات غله ایفا نمایند.

 

ایران دومین واردکننده اصلی غله در خاورمیانه بعد از پادشاهی سعودی است، و به گزارش رویترز قرار است در سال جاری ایران 4 تا 6 میلیون تن گندم وارد نماید.

 

در سالهای اخیر دولت ایران بخاطر تحریمهای اقتصادی مشکلات بسیاری در پرداخت بهای غله خریداری خود داشته است. گفته می شود شرکتهای خصوصی، که میزان خرید آنها محدود بوده و بین 12 تا 25 هزار تن است، بهتر بتوانند خود را با مشکل تحریمها تطیبق دهند.

 

نعمت زاده در نشست خبری خود همچنین گفت که مهمترین کالاهای وارداتی کشور در حال حاضر “کالاهای مصرفی” هستند، بطوریکه واردات برنج با 2.1 میلیارد دلار در سال و روغن خام با 1.6 میلیارد دلار در سال اقلام اول و دوم وارداتی کشور هستند.

 

او گفت که مصرف سرانه این اقلام در ایران بیشتر از متوسط جهانی است، و باید فرهنگ صرفه جویی در مصرف از طریق صدا و سیما تبلیغ شود.

 

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'