سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

گزارشگران بدون مرز از بریتانیا خواست از روزنامه‌نگاران ایرانی «بهتر محافظت کند»

سازمان گزارشگران بدون مرز از دولت بریتانیا خواست تا از خبرنگاران ایرانی که هدف سرکوب «خصمانه» جمهوری اسلامی هستند، بهتر محافظت کند.

کیهان نوین :این فراخوان هفته‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که پوریا زراعتی، مجری شبکه «ایران اینترنشنال»، در خارج از خانه‌اش در لندن با چاقو زخمی شد.

پلیس مبارزه با تروریسم بریتانیا گفته که «دو مظنون، مستقیماً از محل حادثه در جنوب غربی لندن به فرودگاه هیثرو رفته و در عرض چند ساعت کشور را ترک کردند».

گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه ۲۹ فروردین منتشر کرد، می‌گوید: «تقریباً ۹۰ درصد از روزنامه‌نگاران ایرانی مورد بررسی گزارش داده‌اند که در پنج سال گذشته، مواردی از تهدید یا آزار و اذیت آنلاین از جمله تهدید به مرگ و تجاوز را تجربه کرده‌اند».

روزنامه‌نگاران زن در این بررسی گفته‌اند: «در کارزارهایی که برای آسیب زدن به شهرت‌شان راه‌اندازی شده، تصاویر بی‌پرده‌ای برای آن‌ها یا اعضای خانواده‌شان فرستاده شده است».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فیونا اوبراین، مدیر گزارشگران بدون مرز در بریتانیا، در یک نشست مطبوعاتی گفت: «ایران برای مدت طولانی به‌طور سیستماتیک خبرنگارانی را که در خارج از ایران کار می‌کنند، هدف قرار داده است تا آن‌ها را وادار به سکوت کند».

او افزود: «تأثیر این اقدام روی روزنامه‌نگاران و روزنامه‌نگاری واقعاً ویرانگر است».

به گفته خانم اوبراین، این تهدیدها از سوی چندین عامل صورت گرفته است که «منبع اصلی آن دولت ایران و افراد نیابتی‌اش هستند».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «با این حال، گروه‌های اپوزیسیون و فعالان سیاسی ایرانی نیز با متهم کردن روزنامه‌نگاران به همدلی با حکومت جمهوری اسلامی، تهدیدهایی را متوجه آن‌ها کرده‌اند».

مدیر گزارشگران بدون مرز در بریتانیا می‌گوید: «روزنامه‌نگارانی که در معرض این نوع آزارها قرار می‌گیرند، احساس می‌کنند که از همه جهات هدف حمله هستند».

به گفته او، اقدامات دولت بریتانیا، سازمان‌های مجری قانون و پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی در متوقف کردن این آزارو اذیت‌ها «متأسفانه ناکافی بوده است».

گزارشگران بدون مرز از دولت بریتانیا خواسته است تا «سازوکارهای حفاظتی واکنش سریع را برای خبرنگارانی که با تهدیدهای جدی مواجه هستند فراهم کند».

این نهاد همچنین تصریح کرده که مقامات «باید مسیرهای قانونی روشنی را برای خبرنگارانی که مجبور به فرار از کشورهای خود و ورود به بریتانیا هستند ایجاد کنند».

گزارشگران بدون مرز از دولت خواسته است «با سازمان‌های مجری قانون همکاری کند تا اطمینان حاصل شود که جرایم فراملی علیه روزنامه‌نگاران تحت صلاحیت بریتانیا به‌طور نظام‌مند بررسی و تحت تعقیب قرار می‌گیرد».

بدون نظر

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'