سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

تنگناهای علی خامنه‌ای برای «انتقام سخت»؛ حامیان نظام از «صبر استراتژیک» و خواندن «نماز میّت» خسته شده‌اند

بعد از کشته شدن هفت سپاهی در حمله هوایی اسرائیل به «بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی» در دمشق علی خامنه‌ای وعده داد که «رژیم صهیونیستی را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد.» مقامات اسرائیل به ایالات متحده گفته‌اند که اگر جمهوری اسلامی به تلافی کشته شدن فرماندهان سپاه پاسداران در ساختمان مجاور سفارت جمهوری اسلامی در دمشق، حمله‌ای را از خاک ایران علیه اسرائیل انجام دهد، با واکنش شدید مواجه خواهد شد و درگیری فعلی را به سطح دیگری خواهد رساند.

After seven soldiers were killed in an Israeli airstrike on the “Consular Section of the Embassy of the Islamic Republic” in Damascus, Ali Khamenei promised that “we will make the Zionist regime regret this crime and similar ones.” Israeli officials have told the United States that if the Islamic Republic carries out an attack against Israel from Iran’s soil in retaliation for the killing of IRGC commanders in a building adjacent to the Islamic Republic’s embassy in Damascus, it will face a strong reaction and take the current conflict to another level. delivered

کیهان نوین: بعد از کشته شدن هفت سپاهی در حمله هوایی اسرائیل به «بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی» در دمشق، علی خامنه‌ای وعده داد که «رژیم صهیونیستی را از این جنایت و امثال آن پشیمان خواهیم کرد».
رهبر جمهوری اسلامی پنجشنبه شب ۱۶ فروردین‌ماه بر جسد این هفت نفر «نماز میّت» خواند و آرزو کرد که «انشاالله خدا ما را به شهدا ملحق کند». در کنار علی خامنه‌ای علاوه بر محافظان و خانواده کشته‌شدگان سپاه پاسداران، حسین سلامی فرمانده کل سپاه نیز حضور داشت اما خبری از اسماعیل قاآنی فرمانده «سپاه قدس» و امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه نبود. منابع غیررسمی نزدیک به سپاه ادعا کردند عدم حضور آنها نشان می‌دهد جمهوری اسلامی خود را برای یک عملیات تلافی‌جویانه علیه اسرائیل آماده می‌کند.
مقامات اسرائیل به ایالات متحده گفته‌اند که اگر جمهوری اسلامی به تلافی کشته شدن فرماندهان سپاه پاسداران در ساختمان مجاور سفارت جمهوری اسلامی در دمشق، حمله‌ای را از خاک ایران علیه اسرائیل انجام دهد، با واکنش شدید مواجه خواهد شد و درگیری فعلی را به سطح دیگری خواهد رساند.
جمهوری اسلامی گزینه‌های زیادی برای تلافی حمله اسرائیل در اختیار ندارد. مقامات تهران از یکسو برای گرفتن «انتقام سخت» از اسرائیل زیر فشار حزب‌اللهی‌ها و حامیان خود قرار دارند و از سوی دیگر ظرفیت تحمل پیامدهای احتمالی تشدید درگیری‌ها به ویژه از نظر اقتصادی و لجستیک نظامی را ندارند. با این حال آنچه برای جمهوری اسلامی ضروری به نظر می‌رسد حفظ پایگاه اجتماعی خود در داخل ایران است.

در این میان، خبرهای پراکنده‌ای در مورد تحرکات واحدهای موشکی سپاه پاسداران در مناطق غربی ایران به گوش رسیده است. برخی منابع ادعا کردند آسمان غرب ایران «کِلیر» شده و پرواز هواپیماهای تجاری و مسافربری در آن مناطق محدود شده است.

به گزارش سرویس بین‌الملل بی‌بی‌‌سی منابع بلندپایه اسرائیلی اعلام کردند برای مقابله با موشک‌ها و پهپادهای جمهوری اسلامی سیستم جی‌پی‌سی در بخش‌های مرکزی اسرائیل موقتاً مسدود و مرخصی سربازانی که در یگان‌های رزمی خدمت می‌کنند لغو شده است. همچنین نیروهای ذخیره پرسنل شاغل در واحدهای هوایی نیز فرا خوانده شدند.

اینهمه در حالیست که جمهوری اسلامی گزینه‌های زیادی برای تلافی حمله اسرائیل در اختیار ندارد. مقامات تهران از یکسو برای گرفتن «انتقام سخت» از اسرائیل زیر فشار حزب‌اللهی‌ها و حامیان خود قرار دارند و از سوی دیگر ظرفیت تحمل پیامدهای احتمالی تشدید درگیری‌ها به ویژه از نظر اقتصادی و لجستیک نظامی را ندارند. با این حال آنچه برای جمهوری اسلامی ضروری به نظر می‌رسد حفظ پایگاه اجتماعی خود در داخل ایران است.

کشته شدن هفت سپاهی در حمله اسرائیل یک لطمه حیثیتی برای جمهوری اسلامی نیز به شمار می‌رود و اگر اقدام متقابل انجام ندهد اعتماد حامیانش را از دست خواهد داد. آنها می‌گویند اگر نظام برای ایجاد بازدارندگی و جلوگیری از عملیات اسرائیل در آینده، دست به تلافی نزند اسرائیل گستاخ‌تر می‌شود. آنها با انتقاد از راهبرد «صبر استراتژیک» علنی می‌گویند کار خامنه‌ای شده نماز میّت خواندن برای سپاهی‌‌ها. اتفاقاً این مسئله سوژه «جنگ روانی» مقام‌های اسرائیل نیز شده است و در شبکه‌های اجتماعی به خامنه‌ای و سایر مقامات نظام نیش و کنایه می‌زنند.

در مقابل شماری از مقامات رژیم می‌گویند باید از اقداماتی که یک جنگ تمام‌عیار با اسرائیل راه بیندازد خودداری کرد. آنها می‌گویند احتیاط شرط عقل است و نباید احساسی تصمیم گرفت.

هشدار مقامات اسرائیل به جمهوری اسلامی

پایگاه خبری «آکسیوس» روز پنجشنبه چهارم آوریل (۱۶ فروردین‌ماه) گزارش داد، مقامات جمهوری اسلامی علناً اسرائیل را تهدید به انتقام کرده‌اند. مقام‌های آمریکا و اسرائیل نیز گفته‌اند که دولت بایدن و دولت اسرائیل بسیار نگران هستند که جمهوری اسلامی برای حمله‌ای در زمان نزدیک آماده می‌شود.

در روزهای اخیر نیروهای نیابتی رژیم ایران در لبنان، سوریه، عراق و غزه به اسرائیل حمله کردند اما حمله‌ای از خاک ایران صورت نگرفته است. البته حمله مستقیم جمهوری اسلامی به اسرائیل امری بی‌سابقه خواهد بود و می‌تواند به یک جنگ منطقه‌ای در خاورمیانه منجر شود.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه در رأس جلسه کابینه امنیتی اسرائیل گفت که رژیم ایران سال‌هاست که علیه اسرائیل «هم مستقیم و هم از طریق نیابتی‌هایش عمل می‌کند و بنابراین اسرائیل در برابر آنها هم تدافعی عمل می‌کند و هم تهاجمی.»

وی در بیانیه‌ای گفت: «ما می‌دانیم چگونه از خود دفاع کنیم و طبق اصل اساسی هر کسی که به ما آسیب می‌زند یا قصد آسیب رساندن به ما را دارد، علیه وی اقدام خواهیم کرد.»

جو بایدن و نتانیاهو در تماس روز پنجشنبه خود درباره تهدیدات جمهوری اسلامی علیه اسرائیل گفتگو کردند. کاخ سفید گفت: «پرزیدنت بایدن به صراحت گفت که ایالات متحده قویاً از اسرائیل در مواجهه با این تهدیدات حمایت می‌کند.»

گفته شده ارتش اسرائیل به ویژه واحدهای دفاع هوایی و اطلاعاتی برای مقابله با اقدامات احتمالی جمهوری اسلامی در حالت آماده‌باش هستند. ارتش اسرائیل تمام تعطیلات آخر هفته سربازان رزمی خود را لغو کرد.

مقامات اسرائیلی ادعا می‌کنند اطلاعاتی در اختیار دارند که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی برنامه دارد که با استفاده از موشک‌های بالستیک دوربرد، موشک‌های کروز یا پهپاد از خاک ایران به اسرائیل حمله کند.

به گفته یک مقام اسرائیلی، این موضوع بطور مفصل در جریان تماس تلفنی یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل و لوید آوستین وزیر دفاع ایالات متحده در روز چهارشنبه مورد بحث قرار گرفت.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی به آکسیوس گفتند که این دو مقام نظامی درباره چگونگی هماهنگی بهتر و آماده شدن برای سناریوهای تشدید تنش در نتیجه اقدام تلافی‌جویانه‌ی احتمالی رژیم ایران گفتگو کردند.

کاخ سفید و پنتاگون از اظهار نظر در این زمینه خودداری کرده‌اند. ارتش اسرائیل و دفتر نخست وزیر اسرائیل نیز حاضر به  اظهار نظر نشده‌اند.

مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند که اسرائیل حمله خود به پایتخت سوریه و هدف قرار دادن «بخش کنسولی سفارت» رژیم ایران را با دولت بایدن هماهنگ نکرده و بدون ارائه جزئیات در مورد هدف، فقط زمانی که جنگنده‌های اسرائیلی در پرواز بودند، اطلاعات کلی به ایالات متحده داده است. ایالات متحده از این حمله فاصله گرفته و به جمهوری اسلامی گفته است که «هیچ دخالتی» یا اطلاع قبلی در مورد آن نداشته است.

بدون نظر

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'