سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

واکنش کاربران در شبکه‌های اجتماعی به تبریک نوروزی مقامات آمریکایی؛ «دولت بایدن باید سمت مردم ایران بایستد نه ملاها»

مقامات عالی رتبه آمریکا در پیام‌هایی جداگانه از طریق شبکه‌های اجتماعی فرا رسیدن سال نو را به ایرانیان و همه کسانی که نوروز را جشن می‌گیرند تبریک گفتند؛ مردم نیز از فرصت استفاده کردند و انتقاد و اعتراض خود از مماشات دولت بایدن با جمهوری اسلامی را ابراز می‌کنند.

 اگرچه مقام‌های آمریکایی در تبریک‌های نوروزی مدعی شده‌اند که کنار مردم ایران ایستاده‌اند اما تقریباً اغلب کاربران در صفحات اجتماعی از جمله اینستاگرام و توییتر در جملاتی متفاوت اما با مضامین تقریباً مشترک به سیاست‌های دولت بایدن در قبال جمهوری اسلامی اعتراض کرده و آن را «مماشات با ملاها» می‌دانند. بسیاری از مردم ضمن تشکر از مقامات آمریکایی تأکید کردند که آنها باید بر اساس آنچه ادعا می‌کنند کنار مردم ایران بایستند نه کنار ملاها.

In separate messages through social networks, high-ranking American officials congratulated Iranians and all those who celebrate Nowruz on the arrival of the New Year; The people also used the opportunity to express their criticism and protest against the appeasement of the Biden government with the Islamic Republic.

Although the American officials have claimed in Nowruz greetings that they stand by the people of Iran, almost most of the users on social pages, including Instagram and Twitter, in different sentences but with almost common themes, objected to the policies of the Biden government towards the Islamic Republic and called it “appeasement with the mullahs.” ” they know. While thanking the American officials, many people emphasized that they should stand by the Iranian people and not by the mullahs based on what they claim.

کیهان نوین: مقامات عالی رتبه آمریکا در پیام‌هایی جداگانه فرا رسیدن سال نو را به ایرانیان و همه کسانی که نوروز را جشن می‌گیرند تبریک گفته و اعلام کردند که «ایالات متحده همچنان در کنار زنان شجاع ایران که برای آزادی‌های خود مبارزه می‌کنند، خواهد ایستاد».
آبرام پیلی معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در ویدئویی عنوان کرد، «ایران منابع عظیم طبیعی و استعداد‌های شگرف انسانی دارد اما رژیم ایران همچنان از طریق فساد و سوء‌مدیریت این موهبت‌ها را به هدر می‌دهد». وی تأکید کرد: «آمریکا به حمایت از شما و آرمان شما برای یک ایران آزاد و دموکراتیک ادامه خواهد داد».
امی گوتمان سفیر آمریکا در آلمان با انتشار تصویری از سفره هفت‌سین سالی پر از برکت» آرزو کرد و گفت: «ما به ویژه زنان کشورهایی مانند ایران و افغانستان را که برای حقوق خود مبارزه می‌کنند، به رسمیت می‌شناسیم. ما شما را می‌بینیم، می‌شنویم و قدرت و شجاعت شما را می‌ستاییم… نوروز مبارک».

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده سه‌شنبه ۱۹ مارس (۲۹ اسفندماه) به همراه همسرش جیل بایدن مناسبت فرا رسیدن نوروز را به ایرانی‌ها تبریک گفت و ادعا کرد، «ایالات متحده همچنان در کنار زنان شجاع ایران که برای آزادی‌های خود مبارزه می‌کنند، خواهد ایستاد.»

بایدن اشاره کرد که در کاخ سفید «سفره هفت‌سین» چیده شده و نوروز را «زمانی برای تأمل، تجدید و تولد دوباره» خواند و خطاب به همه کسانی که این روز را جشن می‌گیرند گفت: «عید شما مبارک، سال خوبی را برای شما آرزومندیم.»

در متن پیام رسمی بایدن به مناسبت سال نو باستانی آمده «امسال، نوروز در زمانی دشوار برای بسیاری از مردم فرا می‌رسد زمانی که بیش از هر زمان دیگری به امید نیاز است و ایالات متحده علاوه بر اینکه همچنان در کنار زنان شجاع و آزادیخواه ایرانی خواهد ایستاد، به همراه شرکای خود، مقامات جمهوری اسلامی را نیز در قبال نادیده گرفتن حقوق بشر بنیادین مردم ایران پاسخگو خواهد کرد.»

رئیس جمهوری آمریکا در ادامه پیام نوروزی خود افزود، «نوروز امسال در حالی فرا رسیده است که جنگ در غزه نیز رنج وحشتناکی را بر مردم فلسطین تحمیل کرده و ما همچنان به رهبری بین‌المللی برای رساندن کمک‌های بشردوستانه بیشتر به آنها از جمله غذا، آب، دارو و سرپناه مورد نیاز فوری ادامه خواهیم داد.»

وی همچنین خاطرنشان کرد: «ما سفره هفت‌سین خود را در کاخ سفید تزئین کرده‌ایم تا امیدها، ظرفیت و نوید سال نو را منعکس کند و همانطور که شروع بهار را جشن می‌گیریم، به جوامع مهاجر متنوع در سراسر کشورمان که سنت‌های قدیمی را برای روایت داستان مداوم آمریکا دوباره تطبیق داده‌اند، احترام می‌گذاریم و حالا که نسل‌های آمریکایی امید این عید را در سراسر ایالات متحده گسترانده‌اند، این امید را در شیرینی‌ها و هدایایی که بین خانواده و دوستان رد و بدل می‌شود، می‌بینیم. در صدای کوبیدن قابلمه‌های کودکان و در خنده‌های خانواده‌هایی که در کنار سفره هفت‌سین جمع شده‌اند، می‌شنویم و آن را حس می‌کنیم. نوروز جشنی است که روح ملّی ما را منعکس می‌کند و به ما یادآوری می‌کند که امید در پیش است.»

علاوه بر جو بایدن سایر مقامات آمریکا از جمله کامالا هریس معاون رئیس جمهور و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا نیز نوروز را تبریک گفتند. بلینکن با انتشار تصویری از خودش و همکارانش کنار «سفره هفت سین» در در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «برای همه کسانی که رسیدن بهار و آغاز دوباره را جشن می‌گیرند، نوروز خجسته‌ای را آرزو می‌کنیم. باشد که پیوندهای خانوادگی و نوید فردایی روشن‌تر را گرامی بداریم.»

از دیگر مقام‌های ایالات متحده که نوروز را به ایرانی‌ها تبریک گفته‌اند، آبرام پیلی معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران است. وی  در ویدئویی عنوان کرد، «ایران منابع عظیم طبیعی و استعداد‌های شگرف انسانی دارد اما رژیم ایران همچنان از طریق فساد و سوء‌مدیریت این موهبت‌ها را به هدر می‌دهد.»

معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران تأکید کرد: «آمریکا به حمایت از شما و آرمان شما برای یک ایران آزاد و دموکراتیک ادامه خواهد داد.»

امی گوتمان سفیر آمریکا در آلمان با انتشار تصویری از سفره هفت‌سین سالی پر از برکت» را آرزو کرد. گفت: «ما به ویژه زنان کشورهایی مانند ایران و افغانستان را که برای حقوق خود مبارزه می‌کنند، به رسمیت می‌شناسیم. ما شما را می‌بینیم، می‌شنویم و قدرت و شجاعت شما را می‌ستاییم…نوروز مبارک.»

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه (سنتکام) نیز از طریق اکانت «ایکس» نوروز را به ایرانی‌ها تبریک گفت.

اگرچه مقامات آمریکایی در تبریک‌های نوروزی مدعی شده‌اند که کنار مردم ایران ایستاده‌اند اما تقریباً اغلب کاربران در صفحات اجتماعی از جمله اینستاگرام و توییتر در جملاتی متفاوت اما با مضامین تقریباً مشترک به سیاست‌های دولت بایدن در قبال جمهوری اسلامی اعتراض کرده و آن را «مماشات با ملاها» می‌دانند. بسیاری از مردم ضمن تشکر از مقامات آمریکایی تأکید کرده‌اند که آنها باید بر اساس آنچه ادعا می‌کنند کنار مردم ایران بایستند نه کنار ملاها.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'