سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

اقدامات تروریستی سپاه پاسداران و نیابتی‌ها در منطقه از عوامل مؤثرِ افزایش نرخ ارز در ایران

نرخ دلار در بازار ایران رو به افزایش است و تمهیدات دولت‌ها از جمله دولت کنونی برای توقف آن بطور مداوم شکست خورده است. برخی منابع می‌گویند دولت جو بایدن تصمیم گرفته ورود ارز به ایران را محدود کند. همزمان مقامات سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی در مورد «افزایش نرخ ارز توسط دشمنان» هشدار داده‌اند.

The terrorist actions of the Revolutionary Guards and proxies in the region are one of the effective factors in increasing the exchange rate in Iran

The dollar rate is increasing in the Iranian market, and the efforts of governments, including the current government, to stop it have failed continuously. Some sources say that Joe Biden’s government has decided to limit the entry of currency into Iran. At the same time, the political and security authorities of the Islamic Republic have warned about “increasing the exchange rate by the enemies”.

کیهان نوین:  نرخ دلار در بازار ایران رو به افزایش است و تمهیدات دولت‌ها از جمله دولت کنونی برای توقف آن بطور مداوم شکست خورده است. برخی منابع می‌گویند دولت جو بایدن تصمیم گرفته ورود ارز به ایران را محدود کند. همزمان مقامات سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی در مورد «افزایش نرخ ارز توسط دشمنان» هشدار داده‌اند.
سردار پاسدار حسین رحیمی فرمانده سابق نیروی انتظامی در تهران و رئیس پلیس امنیت اقتصادی روز یکشنبه ۲۰ اسفندماه در یک کنفرانس خبری هشدار داد که «دشمن شب عید در حال برنامه‌ریزی برای بهم ریختن بازار ارز است».
بر اساس گفته‌های یک عضو هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اقلیم کردستان عراق روابط تهران و بغداد را در زمینه‌ سیاسی و اقتصادی تحت تأثیر قرار داده و آمریکا بانک‌های عراقی را برای تجارت با جمهوری اسلامی زیر فشار قرار داده‌ است.
حمید حسینی عضو هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق: «در چند ماه گذشته و پس از اتفاقاتی که در اربیل رخ داد روابط ایران و عراق چندان گرم نیست و فعلاً طرفین در حال مذاکره برای حل این مشکلات هستند.» وی توضیح داد، «این قضایا سبب شده مجوز ۱۴ بانک قرض‌الحسنه عراقی و دو بانک ایرانی (بانک ملی و بانک پارسیان) تمدید نشود».

از اواسط بهمن‌ماه ۱۴۰۲ پس از کشته شدن سه نظامی آمریکایی در اردن همزمان با آغاز عملیات تلافی‌جویانه آمریکا علیه گروه‌های نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی در منطقه، منابع عراقی گزارش دادند که مجوز فعالیت بانک ملّی جمهوری اسلامی و بانک پارسیان در عراق باطل شد.

بر اساس گفته‌های یک عضو هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به اقلیم کردستان عراق روابط تهران و بغداد را در زمینه‌ سیاسی و اقتصادی تحت تأثیر قرار داده و آمریکا بانک‌های عراقی را برای تجارت با جمهوری اسلامی زیر فشار قرار داده‌ است.

حمید حسینی عضو هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق روز یکشنبه ۲۰ اسفندماه به «ایلنا» گفت، بانک‌های عراقی تحت‌ دستورالعمل‌ بانک مرکزی آمریکا عمل می‌کنند که باعث شده به دلیل مسائلی مثل «پولشویی»، «خروج سرمایه» یا «ارسال و حواله ارز به ایران» زیر فشار قرار بگیرند.

وی توضیح داد، «برای بانک‌های عراقی دسترسی به سوئیفت و خرید و فروش ارز اهمیت دارد» و کارهایی مثل «گشایش اعتبار، حساب و ال سی، دادن وام سپرده گذاری و صدور ضمانت نامه بانکی  را انجام نمی‌دهند» و تاجران عراقی را به عملیات رسمی و از طریق شبکه بانکی و علیه روابط با جمهوری اسلامی، روسیه و ونزوئلا سوق می‌دهند.

حسینی در بخش دیگری از این مصاحبه می‌گوید، «در چند ماه گذشته و پس از اتفاقاتی که در اربیل رخ داد روابط ایران و عراق چندان گرم نیست و فعلاً طرفین در حال مذاکره برای حل این مشکلات هستند.»

وی توضیح داد، «این قضایا سبب شده مجوز ۱۴ بانک قرض‌الحسنه عراقی و دو بانک ایرانی (بانک ملی و بانک پارسیان) تمدید نشود.»

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شامگاه ۲۵ دی‌ماه ۱۴۰۲ با چند فروند موشک بالستیک نقاطی در اربیل عراق و ادلب سوریه را هدف قرار داد.

به گفته‌ی حمید حسینی عضو هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، بانک ملی و پارسیان به دلیل تحریم‌های آمریکا در عراق‌ «زیان‌دهی» داشتند و بر اساس مقررات مجوز بانک‌های زیان‌ده لغو می‌شود. علّت ضرر این بانک‌ها این است که هیچ فعالیت ارزی در عراق نداشتند و هر آنچه داد و ستد می‌شد همگی با دینار عراق بود.

حسینی در بخش دیگری از این مصاحبه گفته با توجه به اینکه عراق دومین خریدار خارجی کالاهای ایرانی است برای رفع مشکلات ارزی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی «طرح ریال آفشور» را پیش گرفته است. در این طرح، مراکزی در عراق تعیین شده که «صرافی‌های بانک‌های ایرانی از صادرکنندگان کالاهای ایرانی به عراق دینار تحویل بگیرند و صادرکننده در ایران ریال دریافت کند.» اما مسئله این است که در این طرح نیز دلار به ایران نمی‌رسد زیرا دینار دریافتی توسط این واسطه‌ها «صرف مخارج ایران در عراق از جمله هزینه‌های زائران یا سرمایه‌گذاری در عراق می‌شود.»

وی در پایان ابراز امیدواری کرد، «قرار نیست ما تا همیشه تحریم باشیم و کشور باید برای رفع تحریم‌ها و پیوستن به اف‌ای‌تی‌اف اقدام بکند و پس از رفع تحریم‌ها بانک‌های ایرانی که سابقه فعالیت در عراق دارند می‌توانند در روابط اقتصادی دو کشور موثر واقع شوند.»

سردار پاسدار حسین رحیمی فرمانده سابق نیروی انتظامی در تهران و رئیس پلیس امنیت اقتصادی روز یکشنبه ۲۰ اسفندماه در یک کنفرانس خبری هشدار داد که «دشمن شب عید در حال برنامه‌ریزی برای بهم ریختن بازار ارز است.»

افزایش نرخ ارز بهم ریختن بازارهای داخلی به ویژه در بخش خصوصی را در پی دارد و حکومت از افزایش نارضایتی اقشار مختلف به ویژه بازاریان نگران است به ویژه آنکه مالیات آنها نیز افزایش پیدا کرده است.

پس از کشته شدن سه نیروی نظامی آمریکا در پایگاه «برج ۲۲» اردن در حملات پهپادی گروه‌های شبه‌نظامی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک مقام ارشد خزانه‌داری آمریکا گفت که ایالات متحده از دولت عراق انتظار دارد که به شناسایی و اختلال در تامین مالی گروه‌های مسلح تحت حمایت جمهوری اسلامی در این کشور کمک کند.

تعداد زیادی از سناتورهای آمریکایی از هر دو حزب خواستار تغییر سیاست‌های دولت بایدن در قابل جمهوری اسلامی شده‌اند. شماری از آنها خواستار اقدام مستقیم علیه پایگاه‌های سپاه شده و برخی نیز ضرورت تشدید تحریم‌ها را مطرح کرده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی معتقدند اقدامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه‌های نیابتی برای جمهوری اسلامی «امنیت‌ساز» است!

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'