سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

یک زندانی سیاسی دیگر در زندان ارومیه «خودکشی» کرد .

رسانه‌های حقوق بشری از خودکشی شاهین‌ گله‌داری، زندانی سیاسی، در زندان ارومیه خبر می‌دهند.

کیهان نوین :خبرگزاری حقوق بشری هرانا در این زمینه نوشت آقای گله‌داری که در حال تحمل حکم حبس دو ساله خود بود، شامگاه یکشنبه، ششم اسفندماه، در زندان «خودکشی» کرد و جسد او تحویل پزشکی قانونی شد.

این فعال سیاسی کُرد که از اسفند امسال در حال گذراندن دوران محکومیت خود بود، در سال ۱۳۹۴ نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از مدتی با تودیع وثیقه آزاد شده بود.

شعبه سه دادگاه انقلاب ارومیه در سال ۱۳۹۹ اتهام شاهین گله‌داری را «اقدام علیه امنیت ملی» عنوان کرد.

پیش از این امیر شهبازی، زندانی «جرایم عادی»، نیز‌ در دی‌ماه امسال در این زندان خودکشی کرده بود.

در پی آن بیش از ۸۰۰ زندانی در زندان مرکزی ارومیه با اشاره به افزایش موارد خودکشی در این زندان به دلیل آزار و اذیت مسئولان، خواهان عزل پیمان خان‌زاده، رئیس زندان، شدند.

بنابر گزارش‌ها، آقای شهبازی قبل از خودکشی در نامه‌ای به خانواده‌اش اعلام کرده بود که شخص رئیس زندان و همچنین مسئول خوابگاه زندان باعث خودکشی او شدند.

فعالان و نهادهای حقوق بشری همواره به شکنجه و بدرفتاری با زندانیان در زندان‌های جمهوری اسلامی اشاره کرده و هشدار داده‌اند که این موارد در زندان‌های بیرون از پایتخت بسیار شدیدتر و رایج‌تر است.

همچنین طی ماه‌های گذشته گزارش‌های متعددی از بازداشت فعالان مدنی و سیاسی در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی منتشر شده است.

فعالان حقوق بشری هفته گذشته از حکم زندان سه فعال مدنی منطقه آذربایجان خبر دادند. بر این اساس افشین نذیری فعال محیط زیست به چهار سال و ۹ ماه زندان، همچنین میلاد جلیلی و سالار طاهرافشار مجموعاً به یک سال و دو ماه زندان محکوم شدند.

دور تازه بازداشت‌ها در این منطقه از ۱۶ بهمن آغاز شده و اتهام تفهیم‌شده به بیشتر بازداشت‌شدگان که به‌صورت شفاهی به آن‌ها ابلاغ شده، «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی» بوده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'