سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

گروگانگیری روزنامه‌نگاران «فردای اقتصاد» توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی

مأموران امنیتی جمهوری اسلامی در تهران از ظهر روز گذشته روزنامه‌نگاران وبسایت خبری- تحلیلی «فردای اقتصاد» را در محل کارشان حبس کرده یا به بیان بهتر «گروگان» گرفته‌اند.

The security agents of the Islamic Republic of Iran in Tehran have locked up the journalists of the news-analytical website “Farday Ekhtaz” in their workplace, or rather, they have taken them “hostage”.

کیهان نوین: حدود ۳۰ تن از خبرنگاران وبسایت خبری- تحلیلی «فردای اقتصاد» از ظهر دیروز به وقت تهران توسط مأموران امنیتی در دفتر این رسانه محبوس شدند.
مریم شکرانی روزنامه‌نگار: دنبال پیگیری وضعیت خبرنگاران فردای اقتصاد بودیم که با سماجت عجیب یک سرباز وظیفه، ماشین‌ به دلیل حجاب توقیف شد.
زینب رحیمی روزنامه‌نگار: برخلاف برخی اطلاعات نادرست، با مراجعه به ساختمان فردای اقتصاد خبردار شدیم که هنوز تعدادی از خبرنگاران در ساختمان محبوس هستند.

بر اساس گزارش‌ها حدود ۳۰ تن از خبرنگاران وبسایت «خبری- تحلیلی» از ظهر دیروز به وقت تهران توسط مأموران امنیتی در دفتر این رسانه محبوس شدند. شبکه‌های اجتماعی این رسانه نیز از ظهر دیروز به‌روز نشده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد عدم پاسخگویی تلفن این روزنامه‌نگاران برای چند ساعت پیاپی سبب نگرانی خانواده‌ها شده و با مراجعه‌ی آنها به محل دفتر این روزنامه در خیابان آرژانتین تهران مشخص شد ساختمان در کنترل یک نهاد امنیتی است و اجازه خروج روزنامه‌نگاران یا ورود افراد به ساختمان داده نمی‌شود.

هنوز نهاد امنیتی که اقدام به «گروکانگیری» روزنامه‌نگاران کرده مشخص نیست. بر اساس گزارش‌ها شماری از روزنامه‌نگاران شب گذشته آزاد شدند اما همچنان تلفن همراه و دیگر وسایل الکترونیک آنها در اختیار مأموران امنیتی است.

وبسایت «شبکه شرق» گزارش داده که «خانواده‌های حاضر در خیابان محل استقرار دفتر این روزنامه اطلاع دقیقی از تعداد خبرنگاران محبوس در تحریریه این رسانه ندارند، حتی به آنان گفته نشده که خبرنگاران روزنامه فردای اقتصاد از سوی کدام نهاد امنیتی و به چه دلیلی مورد بازخواست قرار گرفته‌اند. به گفته اعضای خانواده یکی از این روزنامه‌نگاران محبوس در فردای اقتصاد، این رسانه حدود ۳۰ خبرنگار دارد که از عصر دوشنبه حدود سه خبرنگار اجازه خروج از ساختمان را یافته‌اند اما تعداد دقیق خبرنگاران محبوس هنوز مشخص نشده است.»

خبرگزاری «باشگاه خبرنگاران» هم نوشته که «طی ساعات گذشته، خبرهایی منتشر شد که حکایت از آن دارد روز گذشته مامورانی به دفتر سایت «فردای اقتصاد» رفته و تا دیر وقت در این محل حضور داشته و به بررسی و واکاوی آن مجموعه و بازجویی از خبرنگاران این سایت پرداخته‌اند. با گذشت چندین ساعت، هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست که بدانیم وضعیت افراد و اعضای تحریریه فردای اقتصاد چگونه است. سایت فردای اقتصاد، سایتی با مشی لیبرال است که سردبیری آن را آقای علی میرزاخانی، از روزنامه‌نگاران توانمند کشور بر عهده دارد. امیدواریم مشکلی که برای این دوستان به وجود آمده است، هر چه سریع‌تر برطرف شود.»

مریم شکرانی روزنامه‌نگار اقتصادی و سردبیر بخش اقتصاد روزنامه «شرق» نخستین‌ بار این خبر را در شبکه «ایکس» منتشر کرد و نوشت: «شماری از خبرنگاران فردای اقتصاد از ساعت ۱۴ تا کنون به موبایل خود پاسخ نمی‌دهند. خانواده‌های این خبرنگاران هم‌اکنون جلوی ساختمان محل کار آنها در میدان آرژانتین، حاضر شده‌اند اما نتوانسته‌اند اطلاعات دقیقی از ماجرا به دست آورند. تنها پاسخ این بوده است که حال خبرنگاران خوب است!»

او در خبر دیگری اعلام کرد: «گوشی و لوازم الکترونیک خبرنگاران فردای اقتصاد ضبط شده و گوشی و لوازم خبرنگارانی که تا کنون آزاد شده‌اند، پس داده نشده است. نهاد بازداشت‌کننده مشخص نیست و توضیح خاصی درباره علت این ماجرا به خبرنگاران داده نشده است.»

او همچنین ساعتی پیش در «ایکس» نوشت: «دنبال پیگیری وضعیت خبرنگاران فردای اقتصاد بودیم که با سماجت عجیب یک سرباز وظیفه، ماشین‌ به دلیل حجاب توقیف شد.»

محمد طاهری روزنامه‌نگار اقتصادی شاغل در هفته‌نامه «تجارت فردا» نیز در «ایکس» نوشته که «نگران دوستان و همکاران خوبمان در #فردای_اقتصاد هستیم. فردای اقتصاد در ساختمانی واقع شده که متعلق به «گروه مالی کیان» است. طبق گفته دوستان مطلع، این مسائل ربطی به فردای اقتصاد ندارد و اگر چیزی هست، مربوط به شرکت مادر است.»

محمد طاهری نیز ساعتی پیش در «ایکس» اعلام کرده که «اکثر افراد حاضر در ساختمان «گروه مالی کیان» مرخص شده‌اند و فقط چند نفر از مدیران باقی مانده‌اند. همانطور که اشاره شد، مشکل مربوط به گروه مالی کیان است و ربطی به فردای اقتصاد ندارد.»

زینب رحیمی روزنامه‌نگار محیط زیست که از شب گذشته درباره همکارانش در «فردای اقتصاد» اطلاع‌رسانی می‌کرد، همزمان در «ایکس» نوشته که «برخلاف برخی اطلاعات نادرست، با مراجعه به ساختمان فردای اقتصاد خبردار شدیم که هنوز تعدادی از خبرنگاران در ساختمان محبوس هستند.»

اینهمه در حالیست که با گذشته ۲۰ ساعت از این اتفاق تکاندهنده «حبس» یا «گروگانگیری» چندین روزنامه‌نگار در ساختمان تحریریه، هیچ خبری در رسانه‌های داخلی ایران در اینباره منتشر نشد. هیچ نهاد امنیتی و یا حتی پلیس و نیروی انتظامی، و یا وزیر ارشاد اسلامی نیز در اینباره توضیحی نداده‌اند.

پس از اعتراضات انتخابات ریاست جمهوری اسلامی سال ۸۸ نیز چند بار دفاتر تحریریه روزنامه‌ها با یورش ناگهانی نیروهای امنیتی روبرو شد اما این حمله برای پلمب کردن و بستن نشریه صورت گرفته بود. حبس حدود یک شبانه‌روز روزنامه‌نگاران در دفتر تحریریه، بدون هیچ توضیحی، بدعت تازه نهادهای امنیتی و ضربه دیگری بر پیکر نحیف «رسانه» و جامعه مطبوعاتی ایران است.

جمهوری اسلامی سال‌هاست ایران را به بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران تبدیل کرده و صدها روزنامه‌نگار احضار، بازداشت، زندانی و یا ناچار به ترک کشور شده‌اند.

بر اساس گزارش فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران که تابستان گذشته منتشر شد از ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ با وقوع قتل حکومتی مهسا امینی و «شکل‌گیری اعتراضات سراسری در ایران ۸۳ روزنامه‌نگار و عکاس بازداشت شدند.»

گزارش این نهاد صنفی بین‌المللی می‌افزاید که در همین مدت دست‌کم برای ۲۱ روزنامه‌نگار با اتهاماتی همچون تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور، مجازات حبس و زندان تعیین شده‌است.

به نوشته فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در مجموع، این روزنامه‌نگاران به ۷۷ سال زندان محکوم شده‌اند. بسیاری از روزنامه‌نگاران با پرونده‌های باز قضایی روبرو و در انتظار صدور حکم هستند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'