سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

درخواست تشکل فرهنگیان برای لغو مجازات اعدام؛ «لغو اعدام در دنیا سبب افزایش جرم نشد»

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران با انتشار بیانیه‌ای خوستار لغو مجازات اعدام در ایران شد.

کیهان نوین :تشکل صنفی یادآوری کرد که «تجربه لغو مجازات اعدام در بسیاری از کشورها نشان داده است که لغو اعدام به هیچ‌عنوان سبب افزایش جرم و جنایت نشده است.»

این شورا در ادامه از مجامع جهانی و کشورهای توسعه‌یافته خواسته که «تجربه و دستاوردهای خود را در اختیار تشکل‌های مردم‌نهاد بگذارند تا با علم و اطلاعات بیشتر در جهت لغو مجازات اعدام در ایران گام بردارند».

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در این بیانیه تازه، ضمن «محکوم کردن اقدامات و اعدام‌های اخیر» اعلام کرده است که «مجازات اعدام عملی غیر انسانی، غیرعقلانی، غیراخلاقی و از همه مهمتر محصول اراده اقلیت حاکم است که باعث وهن‌ شأن مردم متمدن و شریف است».

این شورا به حاکمیت جمهوری اسلامی هشدار داد که «بیشتر از این با اراده عمومی جامعه تقابل و دشمنی نکند» زیرا که «موجب خشم، نفرت عمومی و بازتولید خشونت» بیشتر می‌شود.

در روزهای اخیر، اعدام چهار زندانی سیاسی کُرد دیگر با واکنش گستردهٔ فعالان سیاسی و مدنی و نیز نهادهای حقوق بشری روبه‌رو شده است.

ازجمله بیش از ۴۳۰ فعال مدنی و سیاسی روز یکشنبه، ۱۵ بهمن‌ماه، در ادامهٔ اعتراض به افزایش اجرای حکم اعدام در ایران، خواستار توقف اعدام در جمهوری اسلامی شدند.

شماری از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی، از جمله حامد اسماعیلیون، نازنین بنیادی‌، شاهزاده رضا پهلوی و مسیح علی‌نژاد، اعدام این چهار شهروند کُرد را به شدت محکوم کردند.

سازمان حقوق بشر ایران نیز اعدام این چهار زندانی سیاسی را شدیداً محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست که به «سکوت خود در قبال موج اعدام‌ها در ایران» پایان دهند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'