سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

وزیر مهاجرت کانادا از رد درخواست اقامت دائم فرزند قالیباف خبر داد .

مارک میلر، وزیر مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا می‌گوید درخواست اقامت دائم در این کشور که از سوی اسحاق قالیباف فرزند محمدباقر قالیباف به ثبت رسیده بود، رد شده است.

کیهان نوین :آقای میلر روز چهارشنبه دوم اسفند در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «ششم فوریه [هفدهم بهمن] درخواست اقامت دائم اسحاق قالیباف، فرزند محمدباقر قالیباف رئیس مجلس ایران رد شد.»

او افزوده است که «رژیم ایران دست به اقدامات تروریستی و نقض سیستماتیک حقوق بشر زده است. ما در کنار مردم ایران هستیم.»

پیشتر سندی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود که نشان می‌داد این فرزند محمدباقر قالیباف از ادارۀ مهاجرت کانادا به‌دلیل طولانی شدن روند بررسی پرونده‌اش در زمینۀ گرفتن اقامت به دستگاه قضایی این کشور شکایت کرده و از دادگاه فدرال خواسته بوده در این زمینه مداخله کند.

بر اساس این سند، دادگاه فدرال کانادا در این حکم از سازمانی که مسئول امور مهاجران در این کشور است، خواسته بود که به‌ موقع به درخواست اقامت اسحاق قالیباف پاسخ دهد.

اسحاق قالیباف یکی از پسران محمدباقر قالیباف است.

قالیباف سردار سپاه پاسداران است که در دوره‌هایی فرماندهی نیروی انتظامی و شهرداری تهران را برعهده داشت و اکنون رییس مجلس شورای اسلامی است.

براساس حکم دادگاه فدرال کانادا، اسحاق قالیباف در سال ۲۰۱۹ درخواست اقامت دائم کانادا را به ثبت رساند و پیشتر گزارش شده بود که پروندۀ او در انتظار گزارش بررسی سوابق امنیتی بوده است.

از زندگی اسحاق قالیباف جزئیات چندانی در دسترس نیست.

در سال ۱۳۹۷ کانال تلگرامی آمدنیوز، که روح‌الله زم (روزنامه‌نگار اعدام‌شده) آن را اداره می‌کرد، مدعی شد اسحاق قالیباف با پول هنگفتی به ملبورن استرالیا رفته است.

این در حالی است که یک سال قبل از آن، محمدباقر قالیباف در جریان رقابت‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری اعلام کرده بود که کل دارایی پسرش اسحاق «یک خودروی نیسان، یک موتورسیکلت و یک میلیون تومان» است.

براساس گزارش‌ها، اسحاق قالیباف برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد مهندسی عمران در دانشگاه ملبورن به استرالیا رفته و از آن‌جا به کانادا مهاجرت کرده است.

اما خروج او از ایران موجب نشد که گزارش‌ها دربارۀ فعالیت اقتصادی او در ایران پایان یابد.

در سال ۱۳۹۹، علی غفاریان، فعال رسانه‌ای اصولگرا، مدعی شد که «انحصار فروش عمدۀ گوشت» در ایران در دست اسحاق قالیباف است.

او نوشت: «به نظر شما اسحاق قالیباف، پسر کوچک رئیس مجلس که در استرالیا تحصیل کرده است، چگونه رانت فروش عمدۀ گوشت در زمان شهردار بودن پدرش را به دست آورد؟ بد نیست آقای قالیباف که هیچ وقت دربارۀ کاسبی‌های خانواده‌اش توضیح نداده، این بار پیرامون رانت شفاف‌سازی کند.»

قالیباف در این مدت چندان درباره فرزندانش صحبت نکرده، اما به‌تازگی در جریان راهپیمایی حکومتی ۲۲ بهمن به کسی که از او دربارۀ سفر خانواده‌اش به خارج از کشور سؤال کرده بود، گفت: «آیا رفتن خانواده گناه است؟»

پیشتر کانادا در جریان سرکوب اعتراضات سراسری اخیر، تحریم‌های خود علیه مقامات جمهوری اسلامی را افزایش داده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'