سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

«بازداشت‌» بیش از ۱۶۰ مسیحی ظرف یک سال در ایران

چهار نهاد مدافع حقوق مسیحیان در تازه‌ترین گزارش خود از افزایش بازداشت مسیحیان در ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال پیش از آن خبر داده‌اند.

کیهان نوین :سازمان «ماده ۱۸»، روز دوشنبه ۳۰ بهمن این گزارش را منتشر و اعلام کرده است که در سال گذشته میلادی ۱۶۶ مسیحی در ایران بازداشت شدند در حالی که شمار مسیحیان دستگیر‌شده در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۱۳۴ نفر بود.

ماده ۱۸ می‌گوید که بازداشت‌ها در سال گذشته میلادی به صورت یک «موج» گسترده از نیمه سال آغاز شده است. تا پیش از ماه ژوئن (آخرین ماه بهار) تنها تعداد انگشت‌شماری مسیحی در ایران بازداشت شده‌ بودند، اما در سه ماه پس از آن، این آمار به بیش از صد نفر رسیده است.

مسیحیان جزو سه اقلیت دینی به‌رسمیت شناخته‌شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی هستند. با این حال حکومت، شهروندان مسلمانی را که به سایر ادیان ازجمله مسیحیت گرایش پیدا کنند و یا افرادی را که اقدام به تبلیغ و آموزش ادیانی جز اسلام کنند، به‌شدت مجازات می‌کند.

بر پایه گزارش ۴۰ صفحه‌ای سازمان «ماده ۱۸» که با همکاری سه سازمان جهانی مسیحی، «ام‌ای‌سی»، «درهای باز» و «همبستگی جهانی مسیحی»، روز دوشنبه منتشر شده، تا پایان سال ۲۰۲۳، دست‌کم ۱۷ تن از مسیحیان بازداشت‌شده در تابستان، احکامی بین سه تا پنج سال حبس یا مجازات‌هایی چون جریمه نقدی، شلاق و خدمات اجتماعی دریافت کرده‌اند.

در لین گزارش هم‌چنین آمده است که بخشی از جامعه هدف در بازداشت مسیحیان، توزیع‌کنندگان «کتاب مقدس» بوده‌ و بیش از یک‌سوم از دستگیرشدگان چند نسخه از این کتاب را در اختیار داشتند.

در این گزارش از جمهوری اسلامی خواسته شده تا مسیحیان زندانی را «فوراً و بی‌قید و شرط» آزاد کند و اجازه «عبادت آزادانه» پیروان این دین را «بدون ترس از بازداشت و پیگیرد قانونی»فراهم کند.

در سال‌های گذشته شماری از پیروان مسیحیت به‌ویژه نوکیشان به دلیل محدودیت و فشار مجبور به خروج از ایران و اعلام درخواست پناهندگی از سایر کشورها شده‌اند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'