سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

نرمش تبلیغاتی جمهوری اسلامی برای جلب مشارکت در انتخابات نمایشی

سخنگوی شورای نگهبان گفت حق رای از افراد بی‌حجاب سلب نشده، رهبری هم همه را به انتخابات دعوت کرده‌ است.

The spokesman of the Guardian Council said that the right to vote has not been taken away from people without hijab, and the leadership has invited everyone to the elections.

کیهان نوین:  هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان روز یکشنبه ۲۴ دی‌ماه  در یک نشست خبری در پاسخ به‌ سؤالی در مورد رأی‌گیری از افراد بی‌حجاب گفت: «حق رأی در هیچ قانونی سلب نشده‌ و حتی توسط دادگاه سلب‌شدنی نیست.»
رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی روز ۱۹ دی موضوع حجاب را «شگرد دیگری برای خالی کردن میدان از حضور مردم» عنوان کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بر اساس نتایج ۴ نظرسنجی که توسط ۴ موسسه جداگانه در فاصله ۲ تا ۳ ماه قبل از انتخابات ۱۱ اسفند امسال انجام شده، نرخ مشارکت به ۴۰ درصد رسیده است.
بعید به نظر می‌رسد پس از رویدادهای سال گذشته و شرایطی که اکنون جمهوری اسلامی در آن بسر می‌برد، مردم انتظار رژیم را برای «مشارکت پرشور» در رأی‌گیری اسفند ۱۴۰۲ برآورده کنند.

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان روز یکشنبه ۲۴ دی‌ماه  در یک نشست خبری در پاسخ به‌ سؤالی در مورد رأی‌گیری از افراد بی‌حجاب گفت: «حق رأی در هیچ قانونی سلب نشده‌ و حتی توسط دادگاه سلب‌شدنی نیست.»

در شرایطی که محدود ساختن زنان و «محرومیت اجتماعی» آنها بسیار گسترده است و حتی در فرودگاه‌ها نیز از سفر آنها جلوگیری می‌شود، سخنگوی شورای نگهبان در سخنانی متناقض ادعا کرده است که «از موضوع حجاب در انتخابات دوقطبی‌سازی نشود؛ اینها دوقطبی‌سازی‌های کاذب است

وی در ادامه با اشاره به سخنرانی‌‌های اخیر علی خامنه‌ای درباره ضرورت شرکت در انتخابات گفت: «الحمدلله جامعه ما نسبت به موازین اعتقادی مقید است‌ و رهبری هم همه را به انتخابات دعوت کرده‌ است. هرکس با هر دیدگاهی حق تعیین سرنوشت دارد و انشاءالله از این حق استفاده می‌کند.K

رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی روز ۱۹ دی موضوع حجاب را «شگرد دیگری برای خالی کردن میدان از حضور مردم» عنوان کرد.

علی خامنه‌ای در سخنرانی در جمع مداحان درباره انتخابات نمایشی گفته بود: «انتخابات یک وظیفه است و هر کسی با انتخابات مخالفت کند با جمهوری اسلامی و اسلام مخالفت کرده است.»

رهبر جمهوری اسلامی مدعی شد که «برخی می‌خواهند انتخابات و حضور مردم که اثبات تحقق مردم‌سالاری دینی است ضعیف و نامناسب باشد تا حرف و ایده امام بزرگوار و وعده الهی دروغ درآید که در مقابل این حرکت خصمانه، مجاهدان تبیین باید با بیان حقایق بایستند و به وظیفه خودعمل کنند.»

تا ۱۱ اسفندماه تقریبا دو ماه به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده و جمهوری اسلامی از هر ترفندی برای داغ کردن تنور انتخابات بهره می‌گیرد.

اما انواع فشارهای اقتصادی و اجتماعی جان شهروندان را به لب رسانده است. در همین ارتباط خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز شنبه گزارش داد که بر پایه نتایج ۴ نظرسنجی که توسط ۴ موسسه جداگانه در فاصله ۲ تا ۳ ماه قبل از انتخابات ۱۱ اسفند امسال انجام شده، نرخ مشارکت به ۴۰ درصد رسیده است.

اینهمه در حالیست که انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در خرداد ۱۴۰۰ با کمترین میزان مشارکت برگزار شد ضمن اینکه آرای باطله در جایگاه دوم پس از سیدابراهیم رئیسی قرار گرفت و با احتساب آرایی که به صندوق ریخته نشد، درواقع خود رئیسی نیز کمتر از آرای تحریمی و باطله قرار رأی آورد. اصلاح‌طلبان رژیم در آن انتخابات کمترین آرا را به دست آوردند و به «۳درصدی‌ها» معروف شدند.

با اینهمه حالا رهبر جمهوری اسلامی، آنهم پس از خیزش ملی ۱۴۰۱ و کشتار و بازداشت و اعدام معترضان در سطح گسترده،  خواستار «حضور مردم» در انتخابات نمایشی ۱۱ اسفند شده است. همزمان زنان مخالف حجاب اجباری نیز ضمن تهدید، جریمه، توقیف اتومبیل و انواع توهین‌ها و مزاحمت‌ها نه تنها از خدمات اجتماعی محروم می‌شوند بلکه حتی نمی‌توانند در اورژانس بیمارستان بستری شوند! با وجود این مقامات نظام از حالا برای شرکت آنها در انتخابات نمایشی تبلیغ می‌کنند و از آنها نیز می‌خواهند که به پای صندوق‌های رأی بروند.

گفتنی است که از سال‌ها گذشته همواره از چند هفته به رأی‌گیری برخی بگیر و ببندها و توجه به حجاب اجباری شل می‌شود و همزمان شماری زندانی نیز آزاد می‌شوند تا صف‌های رأی‌گیری تأمین شود و بعد دوباره روز از نو روزی از نو! سرکوب‌ با شدتی بیش از گذشته ادامه می‌یابد.

به همین دلیل هم برخی اظهارات سخنگوی شورای نگهبان را بیانگر نرمشی مقعطی در برابر  مخالفان حجاب اجباری با هدف افزایش نرخ مشارکت در انتخابات ارزیابی کرده و آن را جزو سیاست دوگانه‌سازی رژیم از جمله در ارتباط با حجاب می‌دانند.

در سال‌های گذشته برخی ایرانیان خارج کشور هم که در رأی‌گیری‌های رژیم شرکت می‌کردند یکی از افتخارات‌شان این بود که بدون حجاب در سفارتخانه جمهوری اسلامی حضور یافته و در انتخابات نمایشی رژیمی شرکت کرده‌اند که حقوق اساسی زنان را در ایران زیر پا گذاشته و حجاب را به آنها تحمیل کرده است! مأموران سفارت هم برای نمایش صف و جمع‌آوری آرای آنان واکنشی نشان نمی‌دادند. حالا از قرار معلوم خود حکومت می‌خواهد همین نمایش را در ارتباط با حجاب در خود ایران پیاده کند.

اما از آنجا که در انتخابات نمایشی ریاست جمهوری اسلامی ۱۴۰۰ با وجود تقلب و صحنه‌سازی‌های رژیم، کمترین حد مشارکت ثبت شد، بعید به نظر می‌رسد پس از رویدادهای سال گذشته و شرایطی که اکنون جمهوری اسلامی در آن بسر می‌برد، مردم انتظار رژیم را برای «مشارکت پرشور» در رأی‌گیری اسفند ۱۴۰۲ برآورده کنند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'