سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

خطر جدی اعدام دست‌کم ۱۰ زندانی سیاسی و عقیدتی را تهدید می‌کند

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که انور خضری، کامران شیخه، خسرو بشارت و ماموستا فرهاد سلیمی، چهار تن از زندانیان عقیدتی محکوم به اعدام در معرض خطر جدی اعدام قرار دارند.

Amnesty International announced that Anwar Khezri, Kamran Sheikha, Khosro Basharat and Mamusta Farhad Salimi, four prisoners of conscience sentenced to death, are at serious risk of execution.

کیهان نوین: به دنبال اجرای حکم اعدام قاسم آبسته، ایوب کریمی و داوود عبداللهی، سه زندانی عقیدتی کُرد در روزهای ۱۴ آبان، ۸ آذر و ۱۲ دی ۱۴۰۲، خطر اجرای حکم اعدام انور خضری، کامران شیخه، خسرو بشارت و فرهاد سلیمی نیز به ‌شدت افزایش پیدا کرده است. به خصوص اینکه حکم اعدام این زندانیان به اجرای احکام زندان ارجاع داده شده و نهادهای امنیتی از مسئولین زندان خواسته‌اند احکام را هرچه سریع‌تر اجرا کنند.
سازمان حقوق بشر ایران بار دیگر نسبت به افزایش چشمگیر اعدام‌ها در ایران هشدار داده و از جامعه جهانی خواسته است تا هر چه در توان دارند، برای توقف اعدام‌ معترضان، از جمله‌ رضا رسایی و مجاهد کورکور به کار گیرند. در سال ۲۰۲۳ میلادی، تا کنون دست‌کم هفت معترض در ایران اعدام شده‌اند.

این سازمان حقوق بشری خواستار توقف اجرای حکم این چهار زندانی عقیدتی و لغو حکم اعدام آنان شده است.

این چهار زندانی عقیدتی در اعتراض به اجرای حکم داوود عبداللهی و خطر اجرای احکام اعدام خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

به دنبال اجرای حکم اعدام قاسم آبسته، ایوب کریمی و داوود عبداللهی، سه زندانی عقیدتی کُرد در روزهای ۱۴ آبان، ۸ آذر و ۱۲ دی ۱۴۰۲، خطر اجرای حکم اعدام انور خضری، کامران شیخه، خسرو بشارت و فرهاد سلیمی نیز به ‌شدت افزایش پیدا کرده است. به خصوص اینکه حکم اعدام این زندانیان به اجرای احکام زندان ارجاع داده شده و نهادهای امنیتی از مسئولین زندان خواسته‌اند احکام را هرچه سریع‌تر اجرا کنند.

بعد از اجرای حکم اعدام قاسم آبسته و ایوب کریمی نهادهای امنیتی به خانواده دیگر زندانیان گفته بودند سکوت کنید تا حداقل جنازه اعدام‌شدگان را تحویل بگیرید.

پیشتر در ۱۳ دی‌ماه «کردپا» خبر داده بود که  انور خضری، کامران شیخه، خسرو بشارت و ماموستا فرهاد سلیمی چهار تن از زندانیان عقیدتی محکوم به اعدام و هم پرونده‌ داوود عبداللهی، به دنبال خطر جدی اجرای حکم اعدام عبداللهی از چهار روز پیش در زندان قزلحصار کرج دست به اعتصاب غذا زدند.

به گفته یک منبع مطلع به «کُردپا»، این زندانیان دست به اعتصاب غذای تر زده‌ بودند. آنها در اعتراض به خطر جدی اعدام داوود عبداللهی که در نهایت نیز روز ۱۲ دی‌ماه اجرا شد و اجرای احکام خودشان دست به اعتصاب غذا زده‌ بودند.

بامداد سه‌شنبه دوازدهم دی‌ماه ۱۴۰۲، داوود عبداللهی زندانی عقیدتی اهل مهاباد پس از ١۴ سال حبس در زندان قزل‌حصار کرج اعدام شد.

آژانس خبری «کردپا» با اعلام این خبر نوشت: «به گفته یک منبع مطلع، جنازه این زندانی عقیدتی به خانواده‌اش تحویل داده شده و در حال انتقال به مهاباد هستند.»

این زندانی عقیدتی کُرد اهل مهاباد از روز سه‌شنبه پنجم دی‌ماه در پی انتقال به سلول انفرادی برای اجرای حکم اعدام، دست به اعتصاب غذای کامل زده بود.

‏ او ۱۶ آذر ۱۳۸۸ به همراه هفت متهم دیگر در ارومیه بازداشت و پس از گذراندن ۸ ماه حبس در بازداشتگاه اطلاعات ارومیه به زندان اوین تهران منتقل شد. داوود عبداللهی شانزدهم آذرماه ١٣٨٨ به همراه شش شهروند دیگر کُرد به نام‌های قاسم آبسته، انور خضری، ایوب کریمی، فرهاد سلیمی، کامران شیخه و خسرو بشارت اهل شهرهای سقز و مهاباد توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مدت هشت ماه در بازداشتگاه اداره اطلاعات ارومیه مورد بازجویی قرار گرفتند

این هفت زندانی عقیدتی کُرد سپس به زندان اوین منتقل و پس از شش ماه بازجویی در تاریخ بیست و پنجم فروردین‌ماه ١٣٩١ به زندان «رجایی‌شهر» کرج انتقال یافتند.

گزارش‌ها نشان می‌دهند داوود عبداللهی در دوران بازداشت تحت آزار و اذیت و شکنجه قرار داشته است.

اسفندماه ١٣٩۴، این هفت زندانی کُرد به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام»، «عضویت در گروه‌های سلفی» و «افساد فی‌الارض» توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به اعدام محکوم و این حکم در تاریخ پنجم خردادماه ۱۳۹۵ به صورت رسمی به آنان ابلاغ شد.

پس از اعتراض این هفت زندانی عقیدتی، حکم اولیه در اواخر سال ۱۳۹۵ در دیوان عالی کشور لغو و برای رسیدگی مجدد به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی ارجاع شد.

خردادماه ١٣٩٧ این هفت زندانی عقیدتی به اتهام «افساد فی‌الارض» و جرائم مرتبط با امنیت ملی به اعدام محکوم شدند و با وجود موارد متعدد نقض جدی ضوابط دادرسی عادلانه، در تاریخ چهاردهم بهمن‌ماه ١٣٩٨، شعبه ۴١ دیوان عالی کشور، احکام صادره علیه این هفت زندانی را تأیید کرد. در شهریورماه ١٣٩٩، شعبه ٣٨ دیوان عالی درخواست آنها را برای اعاده دادرسی رد کرد.

این هفت زندانی عقیدتی در امردادماه ١۴٠٢ پس از تعطیلی زندان «رجایی‌شهر» کرج به زندان قزل‌حصار منتقل شدند.

‏‌‌این پرونده ۱۴ سال پیش، در نتیجه جان‌ باختن ماموستا عبدالرحیم تینا روحانی سنی مهابادی در یک درگیری در ارومیه تشکیل و به بازداشت هشت متهم با اتهام قتل عمد منجر می‌شود. اگرچه دیوان عالی کشور بعدا این حکم را لغو کرد، ولی در دادگاه دوم، پرونده پس از مدتی به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه ارسال شده و در آنجا به دلیل نبود مستندات کافی درباره قتل عمد، اتهام به «افسادفی‌الارض» تغییر می‌کند.

دستگاه قضایی در ایران پیش از این قاسم آبسته و ایوب کریمی دو متهم دیگر همین پرونده را اعدام کرده است.

به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، ایوب کریمی زندانی اهل‌سنت کُرد به همراه شش زندانی دیگر در زندان قزل‌حصار کرج اعدام شد.

ایوب کریمی در یک پرونده مشترک به همراه انور خضری، داوود عبداللهی، فرهاد سلیمی، خسرو بشارت، کامران شیخه و قاسم آبسته در بهمن ماه ۱۳۸۸ بازداشت و برای طی مراحل بازجویی به ارومیه و سپس زندان اوین تهران منتقل شدند. پس از مدتی در سال ۱۳۹۱ این زندانیان از زندان اوین به زندان «رجایی‌شهر» کرج منتقل شده و سپس با تعطیلی این زندان در سال جاری، به زندان قزل‌حصار کرج انتقال یافتند.

 یکی از هم‌پرونده‌های ایوب کریمی که قاسم آبسته نام داشت، در تاریخ ۱۴ آبان ماه سال جاری در زندان قزل‌حصار کرج اعدام شد.

همچنین سازمان حقوق بشر ایران ضمن محکوم کردن صدور حکم اعدام برای چهار زندانی سیاسی، محسن مظلوم، پژمان فاتحی، وفا آذربار و هژیر فرامرزی، خواهان پاسخ مناسب جامعه جهانی به اعدام‌های بی‌رویه در ایران شد.

ازسوی دیگر اکانت «دادبان» که مسائل حقوقی و زندانیان سیاسی را بازتاب می‌دهد، روز شنبه ۱۶ دی ۱۴۰۲ از ملاقات حضوری خانواده رضا رسایی با وی خبر داد.

حکم اعدام رضا رسایی با اتهامات واهی در دیوان عالی کشور تأیید و به اداره «اجرای احکام» ارسال شده است.خطر اعدام جان این زندانی سیاسی را که در جریان خیزش ملی ۱۴۰۱ دستگیر شد، تهدید می‌کند.

در همین ارتباط روز پنجشنبه چهاردهم دی‌ماه، سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد که رضا رسایی، از بازداشت‌شدگان انقلاب ملّی در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه در معرض خطر اعدام قریب‌الوقوع قرار دارد.

روز یکشنبه دهم دی‌ماه، حکم رضا رسایی پس از تأیید در شعبه ١٧ دیوان عالی کشور به اجرای احکام دادگاه کیفری کرمانشاه ارجاع داده شده است.

این معترض توسط شعبه ۲ دادگاه کیفری کرمانشاه به چندین اتهام واهی از جمله «مباشرت در قتل عمد» نادر بیرامی، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان صحنه، «مباشرت در ایراد جراحات عمدی غیرکشنده غیر منتهی به مرگ»، «تظاهر و قدرت‌نمایی با چاقو» و «اخلال در نظم عمومی از طریق ایجاد هیاهو و جنجال» به اعدام (قصاص نفس)، پرداخت دیه، یک سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

ازسوی دیگر خانواده پیرفلک و سعیدیان‌جو هرگونه ارتباط مجاهد کورکور با قتل فرزندانشان را رد کرده و مأموران حکومتی را عامل تیراندازی و کشتار ایذه می‌دانند.

سازمان حقوق بشر ایران بار دیگر نسبت به افزایش چشمگیر اعدام‌ها در ایران هشدار داده و از جامعه جهانی خواسته است تا هر چه در توان دارند، برای توقف اعدام‌ معترضان، از جمله‌ رضا رسایی و مجاهد کورکور به کار گیرند. در سال ۲۰۲۳ میلادی، تا کنون دست‌کم هفت معترض در ایران اعدام شده‌اند.

همچنین محمد قبادلو، منوچهر مهمان‌نواز و منصور دهمرده که همگی از معترضان در جریان خیزش زن، زندگی، آزادی بوده‌اند، حکم اعدام گرفته‌اند و در خطر اجرای حکم قرار دارند.

در همین حال بر اساس گزارش سازمان حقوق بشر ایران، محسن سراوانی که نام وی نخستین بار توسط این سازمان اعلام شد، ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۱ به اتهام همکاری با موساد و «جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده اعم از محرمانه و خیلی محرمانه و سرّی، از طریق مامورین دولت و در اختیار قراردادن اطلاعات طبقه‌بندی شده به افسر سرویس متخاصم» بازداشت و در دادگاه به اعدام محکوم شد.

آمار سازمان حقوق بشر ایران که گزارش آن در شهریورماه منتشر شد نشان می‌دهد که پس از آغاز اعتراضات سراسری ایرانیان و جنبش «زن، زندگی، آزادی»، طی یکسال اخیر، مقامات جمهوری اسلامی به طرز کم‌سابقه‌ای از مجازات اعدام برای هراس‌افکنی در جامعه استفاده کرده‌اند.

در یکسال بعد از سپتامبر ۲۰۲۲ (ماه آغاز اعتراضات)، دست‌کم ۶۹۷ تن در ایران اعدام شدند. این آمار افزایش ۳۶ درصدی نسبت به مدت مشابه در سالِ پیش از آن را نشان می‌دهد. هفت معترض در میان اعدام‌شدگان بودند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'