سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

کودک‌سربازان جمهوری اسلامی؛ تأکید وزیر آموزش و پرورش بر «اسلحه به دست» بودن دانش‌آموزان

رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی در سخنانی گفته از نظر علی خامنه‌ای بسیج زمانی موفق است که «در یک دست دانش‌آموزان بسیجی قرآن و در دست دیگر سلاح باشد.»

Reza Murad Sahrai, Minister of Education of the Islamic Republic of Iran, said that according to Ali Khamenei, Basij is successful when “Basij students have the Koran in one hand and a weapon in the other.”

 

 

کیهان نوین: وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی در سخنانی گفته از نظر علی خامنه‌ای بسیج زمانی موفق است که «در یک دست دانش‌آموزان بسیجی قرآن و در دست دیگر سلاح باشد.
جمهوری اسلامی علاوه بر فرستادن کودکان به جبهه‌های جنگ هشت ساله با عراق با کلیدهای پلاستیکی بهشت بر گردن، در سال‌های گذشته سابقه استفاده از کودک‌سربازان در اعتراضات سراسری برای سرکوب شهروندان و همچنین در جنگ سوریه را نیز دارد و اکنون به نظر می‌رسد وزیر آموزش و پرورش برای بهره‌کشی بیشتر از کودکان در حوزه نظامیگری برنامه‌ای جدید دارد.
افزودن نیروهای بسیجی و طلاب به کادر آموزشی آموزش و پرورش و با وجود کمبود حدود ۳۰۰ هزار آموزگار یکی از اقدامات ایدئولوژیک در این وزارتخانه است.

وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی که در «همایش بسیج دانش‌آموزی» سخنرانی می‌کرد افزوده که «بسیج عرصه عمومی بوده و مختص به عرصه و قشر خاصی است. همه اهداف انقلابی در بسیج جمع و در همه ساحت‌ها فعال است.»

او در ادامه گفته «رذل‌ترین سربازان جهان و بی‌رحم‌ترین نظامیان اسرائیلی که زمانی کل کشورهای عربی را شکست دادند، امروز در برابر تفکر بسیجی مستأصل شده است.»

رضا مراد صحرایی که سابقه ریاست حراست دانشگاه «علامه» را در کارنامه دارد، از سال گذشته که به عنوان وزیر آموزش و پرورش فعالیت خود را آغاز کرده، اقدامات ایدئولوژیک در این وزارتخانه را در دستور کار قرار داده است.

جمهوری اسلامی علاوه بر فرستادن کودکان به جبهه‌های جنگ هشت ساله با عراق با کلیدهای پلاستیکی بهشت بر گردن، در سال‌های گذشته سابقه استفاده از کودک‌سربازان در اعتراضات سراسری برای سرکوب شهروندان و همچنین در جنگ سوریه را نیز دارد و اکنون به نظر می‌رسد وزیر آموزش و پرورش برای بهره‌کشی بیشتر از کودکان در حوزه نظامیگری برنامه‌ای جدید دارد.

دانش‌آموزان در چهار دهه گذشته پیوسته‌ به اشکال مختلف به عضویت بسیج نیروی شبه‌نظامی وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که خود یک نهاد نظامی ایدئولوژیکِ نامتعارف و موازی ارتش در جمهوری اسلامی است در آمده‌اند و از آنها برای سرکوب مردم استفاده شده است. همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد در سال‌های گذشته بخشی از کودکان و نوجوانان توسط جمهوری اسلامی در قالب نیروی سرکوب خیابانی به کار گرفته شدند تا با باتوم و اسلحه سرد به معترضان حمله کنند؛ اقدامی که قطعا مقدمه تبدیل شدن این کودکان به «شخصیت غیراجتماعی» است.

تقویت بسیج دانشجویی تنها یکی از اقدامات ایدئولوژیک آموزش و پرورش در ماه‌های گذشته بوده است. افزودن نیروهای بسیجی و طلاب به کادر آموزشی آموزش و پرورش و با وجود کمبود حدود ۳۰۰ هزار آموزگار یکی از اقدامات ایدئولوژیک در این وزارتخانه است.

وزیر آموزش‌وپرورش، روز یکشنبه ۱۹ آبان، در مراسمی به صراحت گفته بود که بر اساس سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دختر باید با کتاب‌های درسی دانش‌آموزان پسر متفاوت باشد.

او همچنین اذعان کرد که طبق برنامه آموزش‌وپرورش خانواده باید از طریق مدرسه آموزش ببیند و معلمان زن باید دانش‌آموزان را طوری تربیت کنند که «نجابت، عفت و حیا» را به نسل آینده منتقل کنند.

رضا مراد صحرایی اردیبهشت امسال نیز بدون اشاره به کمبود ۳۰۰ هزار نفری معلم در این وزارتخانه بر کمبود ۵۰ هزار معلم پرورشی تأکید و ابراز امیدواری کرده بود که با استخدام ۲۷ هزار نیروی پرورشی بخشی از این کمبود در سال جاری جبران شود.

معلمان پرورشی که بخش قابل توجهی از آنها دانش‌آموختگان حوزه علمیه هستند، پروپاگاندای ایدئولوژیک جمهوری اسلامی در مدارس را پیش برده و حتی در نقش «مخبر» و خبرچین‌های نهادهای امنیتی فعالیت می‌کنند.  در حالی که برای بسیاری دروس مهم در برخی مدارس معلم وجود ندارد، سرپرست وزارت آموزش و پرورش فعالیت‌های پرورشی را از اولویت‌های اصلی این وزارتخانه خوانده است.

وزارت آموزش و پرورش در برنامه‌ای با عنوان «طرح امین» نیز اقدام به استخدام آخوندهای تحصیلکرده در حوزه علمیه در آموزش و پرورش کرده است. بر اساس طرح «امین» که از حدود ۶ سال قبل آغاز شده روحانیون باید حدود ۳۰ ساعت در هفته در مدارس به تبلیغات مذهبی بپردازند. 

رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، موج «پاکسازی» در مدارس را تأیید کرده و گفته «امسال نزدیک به ۲۰ هزار مدیر مدرسه تغییر کردند تا در مدارس تحول ایجاد کنند، همچنین ۷ هزار مدرسه در مسیر تحول شناسایی شدند که امسال در ۵ هزار مدرسه فعالیت‌های خود را آغاز خواهیم کرد.»

وزیر آموزش و پرورش همچنین گفته که «تمامی مدارس شناسایی شده در مسیر تحول مدارس عادی و دولتی هستند، انشالله روحیه تحولی به این مدارس برده می‌شود و شاهد الگوسازی برای تمامی مدارس کشور خواهیم بود.»

منظور وزیر آموزش و پرورش از تحول، سند «تحول بنیادین آموزش و پرورش است» که هدفش اسلامی‌ کردن بیش از پیش مدارس است.

بر اساس توضیحات ارائه شده از سوی حکومت، در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش با الهام گرفتن از اسناد بالادستی و بهره‌ گرفتن از ارزش‌های بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم‌انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ طراحی شده است.

تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر «آرمان‌های بلند نظام اسلامی باید معطوف به چشم‌اندازی باشد که در افق روشن ۱۴۰۴، ترسیم‌گر ایرانی توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویتی اسلامی انقلابی، الهام‌بخش جهان اسلام همراه با تعاملی سازنده و موثر در عرصه روابط بین‌المللی است.»

اقدامات رضا مراد صحرایی اجرای نگاهی در رأس نظام در حوزه آموزش و پرورش است. این نگاه از سوی دیگر مقامات دولت نیز مطرح می‌شود. برای نمونه انسیه خزعلی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با حضور در جمع «دختران بسیجی» با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های ما این است که مدارس مختلط نداشته باشیم گفته که «به دلیل کمبود امکانات در برخی روستاها متاسفانه مدارس مختلط داریم»!

دغدغه کلاس‌های درس مختلط در مدارس در حالی از سوی معاون رئیس جمهوری در امور «زنان و خانواده» مطرح شده که گزارش‌ها از نبود فضای آموزشی کافی و هزاران کلاس درس ناایمن در شهرها و روستاهای مختلف حکایت دارد. از سوی دیگر دختران، قربانی اصلی نبود عدالت آموزشی در جمهوری اسلامی هستند و شمار دخترانی که چه به دلیل مشکلات اقتصادی والدین و چه به دلیل نبود فضای آموزشی و کلاس درس در همه روستاها مجبور به ترک تحصیل هستند رو به افزایش است.

بر اساس آنچه مرکز آمار ایران در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ دختران بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی در سال پیشتر حدود ۷۹ هزار و ۸۶۳ نفر بوده که در سال تحصیلی ۱۴۰۰ – ۱۳۹۹ به ۹۶ هزار و ۸۲۵ نفر رسیدند.

فقر فرهنگی و امتناع والدین از تحصیل فرزندان، فقر مالی خانواده‌ها، کار کودکان، معلولیت کودکان، مهاجرت از روستا به شهر، افزایش کودکان بدون شناسنامه و ازدواج زودرس دختران که تابعی از وضعیت معیشتی خانواده‌های فقیر و نیازمند است از جمله دلایل بازماندگی کودکان از تحصیل عنوان شده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'