سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

اعدام چهار نفر در ایران به جرم «خرابکاری» و «جاسوسی» برای موساد

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هشتم دی‌ماه گزارش داد که چهار نفر در استان آذربایجان غربی به جرم «خرابکاری» و «جاسوسی» تحت هدایت افسران موساد اعدام شدند.

The Fars news agency affiliated with the Islamic Revolutionary Guard Corps reported on January 8 that four people were executed in West Azarbaijan province for the crime of “sabotage” and “espionage” under the guidance of Mossad officers.

کیهان نوین: چهار نفر به نام «وفا هناره»، «آرام عمری بردیانی»، «رحمان پرهازو» و «نسیم نمازی» به جرم «محاربه و افساد فی‌الارض از طریق همکاری اطلاعاتی با اسرائیل به قصد برهم زدن امنیت کشور» اعدام شدند.
رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی گفته این‌ افراد اعضای یک تیم ۱۰ نفره بودند که «با هدایت مستقیم افسران جاسوسی موساد اقدام به شناسایی نیروی‌های امنیتی می‌کردند و با ربایش، تهدید و ضرب و شتم قصد تخلیه اطلاعاتی آنها را داشتند».
سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» گزارش داده که حکم اعدام وفا هناره، آرام عمری بردیانی و رحمان پرهازو ساعت ۲۳ شامگاه پنجشنبه هفتم‌ دی‌ماه در زندان مرکزی ارومیه اجرا شد اما اجرای حکم اعدام نسیم نمازی بطور موقت به تعویق افتاده است.
فروردین ۱۴۰۲ یک فایل صوتی از «آرام عمری بردیانی» منتشر شد که در آن گفته بود زیر شکنجه وادار شده به همکاری با اسرائیل اعتراف کند.
منابع امنیتی حکومت مدعی شدند اقدامات اعضای این گروه علاوه بر استان‌های آذربایجان غربی، شامل تهران و هرمزگان هم بوده و در چندین فقره اقدام به «آتش زدن خودرو‌ها و منازل برخی افراد مرتبط با نهاد‌های امنیتی جمهوری اسلامی کرده‌اند و با تهیه تصویر و ارسال برای افسران موساد، پول دریافت کرده بودند».

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی گفته این‌ افراد اعضای یک تیم ۱۰ نفره بودند که «با هدایت مستقیم افسران جاسوسی موساد اقدام به شناسایی نیروی‌های امنیتی می‌کردند و با ربایش، تهدید و ضرب و شتم قصد تخلیه اطلاعاتی آنها را داشتند.»

ادعا شده این افراد در قبال ماموریت‌های انجام شده مبالغی را از عوامل اسرائیل و افسران موساد در چند نوبت دریافت کرده بودند.

در این گزارش همچنین آمده این افراد «با برقراری ارتباط تصویری با افسران موساد دارای ارتباط مستقیم با آنها بوده‌اند.»

منابع امنیتی مدعی شدند اقدامات اعضای این گروه علاوه بر استان‌های آذربایجان غربی، شامل تهران و هرمزگان هم بوده و در چندین فقره اقدام به «آتش زدن خودرو‌ها و منازل برخی افراد مرتبط با نهاد‌های امنیتی جمهوری اسلامی کرده‌اند و با تهیه تصویر و ارسال برای افسران موساد، پول دریافت کرده بودند.»

همچنین ادعا شده است که آنها «در مواردی اقدام به حذف فیزیکی و ترور نیرو‌های امنیتی و اطلاعاتی جمهوری اسلامی کرده بودند که خوشبختانه ناموفق بود.»

این چهار نفر به نام «وفا هناره»، «آرام عمری بردیانی»، «رحمان پرهازو» و «نسیم نمازی» صبح جمعه هشتم‌ دی‌ماه به جرم «محاربه و افساد فی‌الارض از طریق همکاری اطلاعاتی با رژیم صهیونیستی به قصد برهم زدن امنیت کشور» در زندان مرکزی ارومیه اعدام شدند.

حکم اعدام این افراد دو روز بعد از ترور پاسدار «سید رضی موسوی» فرمانده پشتیبانی «سپاه قدس» در سوریه به اجرا درآمد.

شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه اواخر بهمن سال گذشته، پنج نفر به نام‌ وفا هناره، آرام عمری بردیانی، رحمان پرحازو، منصور رسولی و نسیم نمازی را به اتهام «مشارکت در همکاری اطلاعاتی و جاسوسی به نفع اسرائیل» به اعدام محکوم کرد.

در این میان، سازمان حقوق بشر «هه‌نگاو» اعلام کرده است که حکم اعدام وفا هناره، آرام عمری بردیانی و رحمان پرهازو ساعت ۲۳ شامگاه پنجشنبه هفتم‌دی‌ماه در زندان مرکزی ارومیه اجرا شد اما اجرای حکم اعدام نسیم نمازی بطور موقت به تعویق افتاده است.

به نوشته این سازمان به نقل از یک منبع مطلع، نهادهای امنیتی به خانواده‌های این زندانیان اعلام کرده‌اند که اجساد این سه زندانی را به آنها تحویل نخواهند داد.

در فروردین ۱۴۰۲ یک فایل صوتی از «آرام عمری بردیانی» منتشر شد که در آن گفته بود زیر شکنجه وادار شده به همکاری با اسرائیل اعتراف کند.

همزمان خبرگزاری فارس ویدیویی از اعترافات اجباری اعضای این گروه منتشر کرد. یکی از کسانی که تصویر و صدای وی به عنوان جاسوس منتشر شد منصور رسولی عضو «سپاه قدس» بود که مقامات موساد اردیبهشت سال ۱۴۰۱ اعلام کردند از وی در خاک ایران بازجویی کردند. حکومت ایران اما ادعا کرد که رسولی یک «کشاورز ساده» بوده است نه افسر سپاه!

رسولی در بازجویی که در منزل وی انجام شد به ماموران موساد اعتراف کرد که برای هدف قرار دادن دیپلمات اسرائیلی و همچنین یک ژنرال آمریکایی مستقر در آلمان و یک روزنامه‌نگار در فرانسه مأموریت داشته است.

چند ماه بعد شبکه «ایران اینترنشنال» گزارش داد سازمان اطلاعاتی اسرائیل از یک افسر ارشد سپاه به نام «یدالله خدمتی» در خاک ایران بازجویی کرده است.

در این بازجویی او به نقش خود در انتقال سلاح به سوریه، عراق، لبنان و یمن اعتراف و ابراز پشیمانی کرده است.
گفته شد در بازجویی از یدالله خدمتی، اطلاعاتی مبنی بر ارتباط نوروزی مسئول «آماد و پشتیبانی» سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با شرکت هواپیمایی «فارس ایرقشم» برای حمل سلاح به دست آمده است.

خبرگزاری فارس در بخش دیگری از  گزارش خود درباره پرونده افرادی که حکم اعدام آنها اجرا شد می‌نویسد «بنا بر مستندات موجود در پرونده متهمان برای همکاری با موساد، از طریق کیف پول دیجیتالی (رمز ارز) در دفعات متعدد، برای اقدامات خود از جمله خرید اسلحه و تجهیزات مورد نیاز ارز دیجیتال دریافت کرده‌اند.»

متهمان دیگر پرونده به جرم ارتباط با رژیم صهیونیستی به قصد برهم زدن امنیت هر کدام به ۱۰ سال حبس مدت محکوم شدند.

اسامی این متهمان، کامران هناره، فخرالدین دودکانلوی میلان، اشکان عثمان نژاد گندوک، حسن عمرپور، و امیر مشتاق گنگچین اعلام شده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'