سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

جداسازی جنسیتی آموزش و پرورش به کتاب‌های درسی هم رسید

وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت که «طبق این سند باید کتب درسی متناسب با جنسیت دختران و پسران متفاوت شود

The minister of education of the 13th government, referring to the document of the fundamental transformation of education, said that “according to this document, textbooks should be different according to the gender of girls and boys.”

کیهان نوین: وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم: «سند تحول بنیادین می‌گوید باید کتب درسی را متناسب با جنسیت دختران و پسران متفاوت کنیم و باید فرهنگ حیا را در سراسر جامعه نهادینه کنیم!»«سند تحول بنیادین می‌گوید باید کتب درسی را متناسب با جنسیت دختران و پسران متفاوت کنیم و باید فرهنگ حیا را در سراسر جامعه نهادینه کنیم!»

 رضامراد صحرایی روز ۲۱ آبان در مراسم اختتامیه «جشنواره ملی بهیندخت» اعلام کرد: «سند تحول بنیادین می‌گوید باید کتب درسی را متناسب با جنسیت دختران و پسران متفاوت کنیم و باید فرهنگ حیا را در سراسر جامعه نهادینه کنیم!»

وی که پس از فراز و نشیب و رد افراد پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای ریاست این وزارتخانه از سوی مجلس شورای اسلامی سرانجام این مسئولیت به او سپرده شد، به وجود سه دیدگاه در مورد زنان اشاره کرد و گفت: «دیدگاه اول زن و دختر را در حاشیه می‌بیند، عموما نقشی به آن نمی‌دهد که در کلام رهبری این دیدگاه به دیدگاه شرقی معروف است. دیدگاه دوم زن را فعال اما ابزار می‌بیند و در این دیدگاه جنسیت زن بر انسانیت او برتری پیدا کرده و مایه انحطاط زن شده است. این دیدگاه فمنیسم بود که درواقع پاسخ به ظلم زیادی بود که مردان به زنان روا می‌داشتند اما منحرف شد.»

صحرایی با اشاره به اینکه دیدگاه سوم  خانواده را مهم‌تر می‌داند افزود: «این دیدگاه زن را نه در حاشیه و نه ابزار می‌داند بلکه دختر و خانواده را در متن جامعه می‌بیند. دیدگاه اسلام است که خانواده را مهم‌تر از هر عنصر دیگری در تربیت جامعه می‌شناسد و در آن زن هم فعال، هم نجیب و هم عفیف است. این دیدگاه تحول را از خانواده و سنگر خانواده رقم می‌زند. این دیدگاه با ظهور انقلاب اسلامی احیاء شد.»

پیشتر نیز در همین زمینه رضامراد صحرایی  در ۲۱ اردیبهشت اعلام کرده بود: «محتواهای درسی نیازمند مدیریت و تجدید نظر در تدوین محتوا است

صحرایی با اشاره به اینکه «هر جا که مدرسه و مسجد بهم وصل شوند، شاهد برکات زیادی خواهیم بود»، گفته بود: «دنیای امروز، دنیای دین‌ستیزی است، اما امروز شاهد آن هستیم که کشور‌هایی که دین‌ستیز بودند به دین برگشته‌اند، اما برخی می‌خواهند دین‌ستیزی را در ایران راه‌اندازی کنند.»

به گفته وی، «هر جا تعامل مسجد و مدرسه برقرار شد شاهد تربیت افرادی در تراز انقلاب اسلامی بودیم.»

وزارت آموزش و پرورش ۱۴ اردیبهشت با صدور بیانیه‌ای در مورد «حجاب و عفاف»، به ۱۶ برنامه این وزارتخانه در این حوزه اشاره کرد.

در این بیانیه با تهدید دانش‌آموزانی که حجاب اجباری را در مدارس رعایت نکنند تأکید شده بود که «آموزش و پرورش همواره به دنبال ایجاد فضای امن و مناسب تربیتی بوده تا دانش‌آموزان در یک محیط بانشاط و سالم ضمن ارتقای سواد و تجربه فردی و اجتماعی، در موقعیت‌های ویژه تربیتی قرار بگیرند و فردای جامعه ایران اسلامی را از انسان‌های شریف و تربیت‌یافته در مکتب متعالی اسلام برخوردار سازند، از این رو بر اساس قوانین و مقررات از ارائه خدمات آموزشی به معدود دانش‌آموزانی که قوانین و مقررات پوششی در مدارس را رعایت نکنند، معذور خواهد بود.»

وزیر اسبق آموزش و پرورش نیز در ۶ شهریور ۱۴۰۱ در گردهمایی «مداحان تعلیم و تربیت»  از امضای تفاهم‌نامه با «جامعه مداحان« و «خیر و برکت این کار برای آموزش و پرورش» خبر داده بود. وی در ۱۱ امرداد همان سال حامد علامتی مداح را که مراسم «شب‌ قدر» برگزار می‌کرد به مدیرعاملی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان منصوب کرد.

علامتی در ۲۰ امرداد امسال ادعا کرد که «می‌خواهیم با دو سال در ساخت دیسنی‌لند اسلامی رکوردشکنی کنیم

رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت که قرار است در دو سال «دیسنی‌لند اسلامی» ساخته شود! گذشته از اینکه راه انداختن دم و دستگاه دیسنی‌لند در هر کشوری به سرمایه‌ی کلان نیاز دارد و بسیار بیشتر از دو سال طول می‌کشد، او توضیح نداد که قرار است چه داستان‌هایی در «دیسنی‌لند اسلامی» مورد نظر او بازسازی و سبب تفریح و شادی کودکان و خانواده‌ها شود!

۹ شهریورماه حسین داود الموسوی رئیس هسته گزینش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تمامی افراد مشغول به کار در این وزارتخانه، حتی مدارس غیردولتی، باید از مرحله گزینش عبور کنند، گفته بود: «به دلیل حساسیت بالای شغل معلمی، گزینش در محورهای اخلاقی، اعتقادی و سیاسی اعلام نظر می‌کند و گزینش علمی این افراد قبل از این مرحله اتفاق می‌افتد».

انجمن اسلامی معلمان شهرستان‌های تهران در ارتباط با اعلام این تغییرات در بیانیه‌ای که به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید صادر کرد در مورد پاکسازی و اخراج  معلمان اعلام کرد: «سیاست خالص‌سازی در آموزش و پرورش با سخت‌تر کردن گزینش و افزایش سهم گزینش در پذیرش معلمان مشمول ماده ۲۸، استخدام روحانیان در مدارس بدون آزمون سراسری در پی ایدئولوژیک‌تر کردن برنامه‌ها و محتوای آموزشی است. این سیاست خالص‌سازی کتب ادبیات فارسی را از سرمایه گرانبهای ادبیات کهن ما خالی کرده است و عمده متون ادبیات کلاسیک جهان نیز حذف شده است. کتاب علوم اجتماعی بیشتر به شعارپردازی پیرامون سکولاریزم و فرهنگ غرب می‌پردازد. کتب دینی رابطه‌ای با سؤالات و مسائل نسل جدید ندارد. همه اینها در حالیست که ما با نسلی پویا و مرتبط با فرهنگ جهانی روبرو هستیم که آگاهی فراوانی دارد و محتوای موجود فاقد توانایی جلب نظر آنها است. »

در همین حال وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی اول مهرماه از تغییر ۲۰ هزار مدیر مدرسه در سراسر کشور خبر داده و گفته بود در پنج هزار مدرسه کشور نیز «تحول بنیادین» یا همان تشدید اسلامی کردن مدارس در دستور کار قرار گرفته است.

تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش مبتنی بر «آرمان‌های بلند نظام اسلامی» است که ادعا می‌شود «در افق روشن ۱۴۰۴، ترسیم‌گر ایرانی توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه با هویتی اسلامی انقلابی، الهام‌بخش جهان اسلام همراه با تعاملی سازنده و موثر در عرصه روابط بین‌المللی است!»

اینهمه در حالیست که برنامه سرکوب و محدود ساختن آموزگاران و دانش‌آموزان و تغییر محتوای کتاب‌ها در مدارس از سال گذشته در دستور کار آموزش و پرورش قرار داشت. یوسف نوری، وزیر وقت آموزش‌ و پرورش، گفته بود که طبق دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، محتوای ۲۰۰ کتاب درسی تغییر می‌کند.

همچنین برنامه گسترده‌ای برای استخدام طلاب و بسیجی‌ها در آموزش و پرورش در راستای طرح «تحول بنیادین آموزش و پرورش» در حال اجراست.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'