سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

احکام سنگین زندان برای سه فعال مشروطه‌خواه با پرونده‌سازی سازمان اطلاعات سپاه

سه فعال مشروطه‌خواه در ایران با احکام طولانی‌ زندان از ۱۳ تا ۲۶ سال و محرومیت‌های اجتماعی روبرو شده‌اند. فشار بر فعالان مشروطه‌خواه در ماه‌های گذشته و با پرونده‌سازی نهادهای امنیتی بیش از پیش افزایش یافته است.

Three constitutional activists in Iran have faced long prison sentences from 13 to 26 years and social deprivation. The pressure on constitutional activists has increased in the past months and with the filing of security institutions.

کیهان نوین: رضا محمدحسینی به ۲۱ سال و هشت ماه زندان، محبوبه رضایی به ۲۶ سال و پنج ماه زندان و سمانه نوروز مرادی به ۱۳ سال و ۹ ماه حبس محکوم شده‌اند.
رضا محمدحسینی بعد از جلسه دادگاه که در برگزار شد، از اوین به بند انفرادی زندانیان اعدامی قزلحصار منتقل شده است.
آرشام رضایی، احسان قادری، زهره سرو، احسان شاددل، حمیده زارعی (شیمین)، یاشار تبریزی و رضا نوروزی از جمله فعالان مشروطه‌خواه هستند که در هفته‌های گذشته بازداشت شدند.

سه فعال سیاسی مشروطه‌خواه زندانی با پرونده‌سازی سازمان اطلاعات سپاه (ساس) در احکامی جدید در مجموع به ۶۱ سال حبس محکوم شده‌اند.

بر اساس احکام صادره برای این فعالان سیاسی، رضا محمدحسینی به ۲۱ سال و هشت ماه زندان، محبوبه رضایی به ۲۶ سال و پنج ماه زندان و سمانه نوروز مرادی به ۱۳ سال و ۹ ماه حبس محکوم شده‌اند.

احکام سنگین علیه این سه فعال سیاسی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد مهدریجی در پرونده‌ای مشترک صادر شده است.

رضا محمدحسینی به اتهام «عضویت در گروه‌های مخالف نظام با هدف بر هم زدن امنیت کشور» به هفت سال و ۹ ماه حبس، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به هفت سال و ۹ ماه حبس، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران» به یک سال و ۷ ماه زندان، به اتهام «تحصیل مال از طریق نامشروع به رد اصل مال به نفع دولت و سه سال حبس، و به اتهام «تمرد نسبت به مأمورین در حین انجام وظیفه» به یک سال و هفت ماه حبس، و در مجموع به ۲۱ سال و هشت ماه حبس محکوم شده است.

محبوبه رضایی نیز با اتهامات «عضویت در گروه‌های مخالف نظام با هدف برهم زدن امنیت کشور» به هفت سال و ۹ ماه حبس با احتساب ایام بازداشت قبلی، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به هفت سال و ۹ ماه حبس، به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال و هفت ماه حبس، به اتهام «اهانت به مقدسات اسلام» به هفت سال و ۹ ماه حبس و به اتهام «کشف حجاب و تظاهر به فساد در فضای مجازی» به یک سال و هفت ماه حبس و در مجموع به ۲۶ سال و ۵ ماه زندان محکوم شده است.

سمانه نوروز مرادی هم با اتهامات «عضویت در گروه‌های مخالف نظام با هدف بر هم زدن امنیت کشور» به شش سال و سه ماه حبس با احتساب ابام بازداشت قبلی، به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» به شش سال و سه ماه حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به یک سال و سه ماه حبس و در مجموع به ۱۳ سال و ۹ ماه زندان محکوم شده است.

رضا محمدحسینی در حالی که بهمن‌ماه گذشته در پی اعلام عفو زندانیان سیاسی آزاد شده بود، ۱۱ اردیبهشت امسال بار دیگر با پرونده‌سازی نهادهای امنیتی بازداشت شد. او اکنون در حالی به زندانی طولانی‌مدت محکوم شده که بر اساس گزارش‌ها بعد از جلسه دادگاه که در ۱۳ آبان ۱۴۰۲ برگزار شد، از اوین به بند انفرادی زندانیان اعدامی قزلحصار منتقل شده است.

علی شریف‌زاده اردکانی وکیل رضا محمدحسینی با اعلام این خبر گفته که «از علت این انتقال پرسیدیم، گفتند او خبر زندان اوین را به بیرون درز داده، متاسفانه هرچه پیگیری می‌کنیم، هیچکس پاسخگو نیست.»

این وکیل دادگستری افزوده که «رضا مرتب می‌گوید، هر صبحی که زندانیان اعدامی را برای اجرای حکم می‌برند، همه گریه می‌کنند و واقعا وضعیت شکنجه‌کننده‌ای به لحاظ روحی برای هر انسانی که نظاره‌گر این صحنه‌ها باشد، وجود دارد. چرا که زندانیان جرائم مواد مخدر و امثال آن در این زندان اعدام می‌شوند.»

علی شریف‌زاده اردکانی افزوده که «تخلف این اقدام در درجه اول این است که موردی در پرونده موکل از شورای انضباطی، مبنی بر محکومیت او به انتقال به انفرادی زندان قزلحصار نبود. نکته دیگر اینکه اگر هم چنین موردی در پرونده باشد-که نبود-باید این مورد را ابلاغ و زندانی را حداکثر به مدت ۱۰ روز به چنین بندی منتقل کنند. ضمن اینکه، حالت خطرناک نه برای یک زندانی سیاسی، که برای زندانیانی است که مرتکب جرائم خشن به مانند قتل و ضرب و جرح افراد و نظایر آن شده‌اند که همین معنی در اسم و عنوان این زندانیان آشکار است. زندانی خطرناک به عبارت دقیق‌تر، فردی است که برای جان مردم و دیگر زندانیان خطر دارد.»

رضا محمدحسینی در پنجم خرداد ۱۳۹۸ به همراه خالد پیرزاده و در حال شعارنویسی توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه (ساس) بازداشت شده بود. او مدت سه ماه در بازداشتگاه سپاه در زندان اوین موسوم به بند ۲الف محبوس بود.

این فعال سیاسی در دادگاه انقلاب تهران دادگاه شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد به اتهام اجتماع و تبانی به ۷ سال حبس، اتهام توهین به رهبری ۳ سال حبس، تهام خروج و ورود غیرقانونی از مرز به ۳ و ۲ حبس و از بابت اتهام تمرد از دستور مأموران به یک سال و نیم حبس و در مجموع به ۱۶ سال و نیم حبس محکوم شد و تا بهمن‌ماه سال گذشته در زندان بود.

سمانه نوروز مرادی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر و فعال مشروطه‌خواه، چهارم اردیبهشت‌ امسال توسط مأموران امنیتی جمهوری اسلامی در خانه‌اش واقع در غرب تهران بازداشت و در ۱۶ اردیبهشت‌ به بند زنان زندان اوین منتقل شد و همچنان بلاتکلیف در زندان اوین محبوس است.

او پیشتر در شهریور ۱۳۹۷ توسط سازمان اطلاعات سپاه (ساس) بازداشت و در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران  به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر، به ۳ سال و ۹ ماه حبس کاهش یافت. او در پرونده دیگری به دلیل انتشار ویدئوی سپاسگزاری از مردم و بانو یاسمین پهلوی نیز به پانزده ماه زندان محکوم شد.

سمانه نوروز مرادی سه سال پیش در زندان به بیماری سرطان پستان مبتلا شد و به دلیل جلوگیری از درمان، این بیماری همچنان بهبود نیافته است. او اردیبهشت امسال در حالی بازداشت شد که مراحل درمان سرطان را طی می‌کرد و بر اساس گزارش‌ها حال جسمی او در زندان رو به وخامت گذاشته است.

امرداد امسال یک منبع نزدیک به سمانه نوروز مرادی به «کیهان لندن» گفته بود که «سمانه با وجود ابتلا به بیماری لوپوس و دیابت و توصیه‌ی پزشکان برای عمل جراحی فوری تخمدان و رحم، مقامات امنیتی و قضایی از اعزام او به بیمارستان خودداری می‌کنند.»

این منبع آگاه افزوده بود که سمانه نوروز مرادی «با وجود تأیید پزشک قانونی برای عدم تحمل حبس» همچنان در زندان اوین محبوس است و با درد زیادی روبروست.

به گفته این منبع آگاه، شرایط دردناک شکم و تخمدان و رحم این کنشگر سیاسی نیاز به توجه، درمان و مراقبت‌هایی دارد که در زندان قابل انجام نیست.»

محبوبه رضایی اول خردادماه بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. بر اساس گزارش‌ها اتهامات او «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی» است.

محبوبه رضایی پیشتر «ارعاب، شکنجه، تهدید، تعرض، و تجاوز» به زندانیان و بازداشت شدگان افشاگری کرده بود. بازداشت محبوبه رضایی پس از آن صورت گرفت که کاربری حامی مسیح علینژاد و حامد اسماعیلیون به نام علی ابراهیم‌زاده در توئیتر به دروغ نوشت که فعالان پادشاهی‌خواه با پرداخت پول به زندانیان فقیر برای شاهزاده رضا پهلوی حمایت می‌خرند.

محبوبه رضایی در ویدئویی پاسخ او را داد و همزمان خبرگزاری «فارس» وابسته به سپاه پاسداران به پرونده‌سازی علیه محبوبه رضایی پرداخت. خبرگزاری فارس بلافاصله پس از بازداشت محبوبه رضایی مدعی شد که «یک منبع آگاه به فارس گفته عامل اصلی گروه‌های سلطنت‌طلب که با پشتیبانی رسانه‌های معاند، هدایت اقدامات یک «شبکه زندان» در زندان‌های کشور را به‌ عهده داشت، توسط اطلاعات سپاه در بوشهر دستگیر شد.»

محبوبه رضایی در این پیام ویدئویی گفته بود که «خطاب به همه مزدوران جمهوری اسلامی درون مرز و برون مرزی اعلام می‌کنم، ما مردم ایران برای بدست آوردن هویت‌مون و حفظ این و آب و خاک داریم  مبارزه می‌کنیم.
مردم ایران گدا نیستند که با وعده پول یا مثل سال (پنجاه هفت وعده آب و برق مجانی) انقلاب کنند، فرزاندان ایران آگاه هستند و کسی نمی‌تونه آنها را با عکس در ماه دیدن فریب دهد. سال‌ها زندانیان سیاسی مشروطه‌خواه توسط رسانه‌های انحصاری گلوبالیسم‌ها سانسور شدند، توسط بیدادگاه‌های این حکومت حکم‌های سنگین گرفتند، و همیشه در سکوت خبری بودند،  در زندان جان سپردند.»

در ماه‌های گذشته شمار دیگری از فعالان مشروطه‌خواه نیز بازداشت شدند. آرشام رضایی، احسان قادری، زهره سرو، احسان شاددل، حمیده زارعی (شیمین)، یاشار تبریزی و رضا نوروزی از جمله فعالان مشروطه‌خواه هستند که در هفته‌های گذشته بازداشت شدند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'