سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

صفا عائلی، دایی مهسا(ژینا) امینی بازداشت شد .

بر‌اساس اطلاع کیهان نوین ، امروز سه‌شنبه ۱۳شهریور۱۴۰۲، ماموران امنیتی شهر سقز، یک ساعت قبل با یورش به منزل شخصی «صفا عائلی»، دایی «مهسا(ژینا) امینی» را بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل کردند.

کیهان نوین :سازمان حقوق‌بشری«:هه‌نگاو» پیش‌تر گزارش داده بود  که دست‌کم ۷۰ تن از اعضای خانواده‌های دادخواه طی پنج ماه اخیر بازداشت شده‌اند و فشار بر این خانواده‌ها در آستانه سالگرد مهسا(ژینا) امینی شدت گرفته است.

در آخرین مورد از بازداشت خانواده‌های دادخواه می‌توان به بازداشت همراه با خشونت و ضرب و شتم فرزانه برزه‌کار مادر عرفان رضایی نوایی یکی از جان‌باختگان اعتراضات ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ در آمل اشاره کرد.

خانم برزه‌کار یکی از مادران دادخواهی است که در طول ماه‌های گذشته همواره از تهدید نهادهای امنیتی علیه خود صحبت کرده و گفته بود از فشارهای امنیتی و تهدیدهای سرکوبگران هراسی ندارد و تا زنده است، دادخواه خون فرزندش خواهد بود.

فرزانه برزه‌کار روز یکشنبه ۱۲ شهریور در مراسم یادبود جواد روحی معترضی که به شکلی مشکوک در زندان نوشهر کشته شد بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات ساری منتقل کردند.

ماشالله کرمی پدر مهدی کرمی در کرج، چهار عضو خانواده حنانه کیا در نوشهر، دو برادر میلاد زارع در بابل، مادر محمدجواد زاهدی در ساری، همسر و خواهر شیرین علیزاده در اصفهان نیز در موج فشار بر خانواده‌های دادخواه بازداشت شده‌اند.

همچنین گزارش‌هایی از بازداشت میثم محمدیان و سعادت مختاری، خواهرزاده و پسر عموی جمشید مختاری، از معترضان کشته شده در شهر جونقان خبر داده‌اند.

جمشید مختاری روز ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری شهر جونقان که در اعتراض به گران شدن و سهمیه‌بندی نان توسط دولت ابراهیم رئیسی و افزایش چند برابری قیمت مواد غذایی برپا شده بود، با شلیک مستقیم نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.

فرهاد و رضا زارع، دو تن از برادران دادخواه میلاد زارع، در شهر بابل استان مازندران نیز از جمله موارد «بازداشت خانواده‌های دادخواه» است.

این دو تن روز ششم شهریورماه توسط نهادهای امنیتی به مکانی نامعلوم منتقل شده‌اند.

میلاد زارع جوان ۲۵ ساله‌ در جریان اعتراضات بابل در ۳۰ شهریور پارسال به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شد.

چهار عضو خانواده دادخواه حنانه کیا ۵ شهریورماه در نوشهر مازندران نیز بازداشت شدند.

 هلیا کیا خواهر شانزده ساله و وحید کیا و معصومه آذری، پدر و مادر دادخواه حنانه کیا، و امیر کیا نامزد این معترض کشته شده همچنان در بی‌خبری و بلاتکلیفی در بازداشت هستند.

مهسا یزدانی، مادر دادخواه محمدجواد زاهدی معترض کشته شده به دست نیروهای حکومتی در شهر ساری نیز روز یکم شهریور بازداشت شده و همچنان در زندان قائمشهر زندانی است.

۲۶ مردادماه سال جاری نیز  محمد (کوروش) وزیری، همسر شیرین علیزاده، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد .

پنج روز بعد نیز نسرین علیزاده، خواهر این زن کشته شده در اعتراضات توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد.

شیرین علیزاده اهل اصفهان بود که در جریان سفری خانوادگی به مازندران در روز ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۱، حین فیلمبرداری از تظاهرات مردم در متل قو، با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی در داخل خودروی شخصی و مقابل چشمان اعضای خانواده‌اش کشته شد.

رضا ببرنژاد، برادر مهدی ببرنژاد از معترضان کشته شده در قوچان، از روز ۲۰ مردادماه مردادماه توسط نیروهای سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده است.

شمار دیگری از اعضای خانواده‌های دادخواه معترضان کشته شده نیز در چند روز اخیر احضار یا برای مدتی بازداشت و سپس آزاد شده‌اند.

در همین حال سایت حقوق بشری هه‌نگاو گزارش داد که دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی از ابتدای سال ١۴٠٢ تاکنون، «دست‌کم ۷۰ تن از اعضای خانواده‌های دادخواه» را در شهرهای مختلف بازداشت کرده‌اند.

این سایت حقوق بشری تاکید کرد که بازداشت خانواده‌های دادخواه در آستانه سالگرد اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» شتاب بیشتری گرفته است.

خانواده‌های دادخواه در جریان این بازداشت‌ها و احضارها، از برگزاری مراسم زادروز و سالگرد فرزندانشان منع شده و در مواردی هم تلفن همراه آن‌ها ضبط و حق فعالیت در فضای مجازی نیز از آن‌ها سلب شده است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'