سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

انتقاد سازمان حقوق‌ بشری از اجباری شدن مجوز تجمعات در ایران

نیروهای نظامی و شبه‌نظامی در اعتراضات به مدیریت آب در استان اصفهان در دی‌ماه ۱۴۰۰، با گلوله ساچمه‌ای، به چشم و صورت معترضان شلیک کردند .

کیهان نوین :سازمان حقوق بشری «آرتیکل ۱۹» در گزارشی از اجباری کردن دریافت مجوز برای برگزاری تجمع مسالمت‌آمیز در ایران و همین طور سرکوب تجمعاتی که حاکمیت آنها را غیرقانونی می‌خواند انتقاد کرد.

گزارش سازمان آرتیکل ۱۹ روز سه‌شنبه، ششم اردیبهشت‌ماه، با عنوان فریب، تکذیب و تاخیر: سیاست‌های حکومت ایران برای در تاریکی نگاه‌ داشتن مردم منتشر شد.

در این گزارش آمده که جمهوری اسلامی در عمل مسیری را برای درخواست و دریافت مجوز از سوی افراد مهیا نکرده‌ و به‌ طور نظام‌مند از دادن مجوز به تجمعاتی که با سیاست‌ها و ایدئولوژی‌ حکومت همسو نیستند خودداری می‌کند.

این سازمان در عین حال اعلام کرده که مقامات حکومت ایران، با خودداری از انتشارات اطلاعات درباره تجمعات و اعتراضات، مردم ایران را در بی‌اطلاعی نگاه می‌دارند و به‌ طور غیرقانونی و خودسرانه ادعا می‌کنند که چنین اطلاعاتی طبقه‌بندی شده هستند.

به گفته سلوا غزوانی، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان آرتیکل ۱۹، میزان فزاینده خشونت دولتی علیه معترضان شکی در رابطه با عدم تحمل و مدارای مقامات ایران در مقابل اعتراضاتی که آن‌ها را به چالش می‌کشد باقی نمی‌گذارد.

سلوا غزوانی اضافه می‌کند که از جمله این خشونت‌‌ها استفاده از قوه قهریه غیرقانونی از سوی حکومت علیه کسانی است که برای اعتراض به خیابان می‌‌آیند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'