سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
عراقی‌ها‌ به ائتلاف تحت حمایت جمهوری اسلامی رأی ندادند

عراقی‌ها‌ به ائتلاف تحت حمایت جمهوری اسلامی رأی ندادند

انتخابات اخیر در عراق از چند منظر بسیار مهم است که شاید مهم‌ترین آن ریزش آرای گروه‌هایی باشد که توسط جمهوری اسلامی بنیانگذاری شده‌اند و کاملا وابسته به نیروی قدس، بازوی خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هستند.

کیهان نوین: کاندیداهای تحت حمایت جمهوری اسلامی برای تشکیل دولت آینده در عراق، پس از شکست اعلام کردند که نتیجه این انتخابات را نخواهند پذیرفت.
نرخ مشارکت در انتخابات اخیر پایین‌ترین از سال ۲۰۰۳ میلادی و سقوط رژیم صدام حسین است.
اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به بغداد سغر کرد تا بلکه باقی ماندن متحدان جمهوری اسلامی در قدرت را تضمین کند.
برنده این انتخابات مقتدی صدر است که با فاصله گرفتن از جمهوری اسلامی و پیشنهاد خلع سلاح شبه‌نظامیان توانست حمایت جوانان عراق را به دست آورد.
حزب دمکرات کردستان عراق نیز موقعیت خود را در پارلمان آینده با افزایش شمار نمایندگانش تقویت کرد.

انتخابات اخیر در عراق از چند منظر بسیار مهم است که شاید مهم‌ترین آن ریزش آرای گروه‌هایی باشد که توسط جمهوری اسلامی بنیانگذاری شده‌اند و کاملا وابسته به نیروی قدس، بازوی خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هستند.

ائتلاف «فتح البنا» که رهبری آن با هادی العامری است و بخش عمده حشدالشعبی را نیز در بر می‌گیرد، در پارلمان قبلی ۴۸ کرسی را اشغال می‌کرد؛  در مجلس جدید اما بر اساس آرای شمارش شده که ۹۴ درصد کل برگه‌های انتخاباتی است، تنها ۱۷ نماینده خواهد داشت.

«قوا‌الدوله» ائتلاف دیگری که از حمایت جمهوری اسلامی برخوردار است و چندین گروه چون «نصر» به رهبری حیدر العبادی، «جنبش حکومت ملی» به رهبری عمار حکیم و آنچه از «کنگره ملی عراق» احمد چلبی باقی مانده است را در بر می‌گرفت، در پارلمان آینده تنها ۵ کرسی خواهد داشت. در پارلمان قبلی گروه حیدر العبادی ۴۲ و حزب عمار حکیم ۱۹ نماینده داشتند. این نتایج رهبران احزاب تحت حمایت جمهوری اسلامی چون هادی العامری را بر آن داشت که به این انتخابات که زیر نظر ناظران بین‌المللی برگزار شده تهمت تقلب بزنند و بگویند نتیجه آنرا  «در هیچ شرایطی» نخواهند پذیرفت.

پیروز مقتدی صدر و شکست هادی العامری

برنده این انتخابات بدون شک ائتلاف «سائرون» مقتدی صدر روحانی جنجالی عراقی است. مقتدی صدر که تحصیلات حوزوی‌ خود را در قم انجام داده و گفته می‌شود از شاگردان علی خامنه‌ای بوده است، فرزند محمد صدر از مراجع شیعه عراق است که در سال ۱۹۹۸ میلادی توسط رژیم صدام حسین همراه با دو فرزند دیگرش به قتل رسید. ائتلاف «سائرون» بر مبنای آرایی که تا کنون شمارش شده، با ۷۲ نماینده بزرگترین گروه در پارلمان آینده خواهد بود. مقتدی صدر در سال‌های اخیر از جمهوری اسلامی فاصله گرفته، به پادشاهی سعودی برای ملاقات با رهبران این کشور سفر کرده، خواهان خلع سلاح شبه‌نظامیان شده و مهم‌تر از همه، همزمان خواهان خروج نیروهای نظامی آمریکایی از عراق و عدم دخالت جمهوری اسلامی در امور این کشور است. مقتدی صدر و حزب او از همان ابتدای تظاهرات مردمی در عراق از آن پشتیبانی کردند و توانستند در مجلس لایحه اصلاح قانون انتخابات را که جنبش اعتراضی خواستار آن بود به تصویب برسانند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'