سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
صدای آزادی و دادخواهی نوید رساتر و بلندتر از پارسال

صدای آزادی و دادخواهی نوید رساتر و بلندتر از پارسال

امروز ۲۲ شهریورماه نخستین سالروز اعدام نوید افکاری کشتی‌گیر جوان و از معترضان تظاهرات اعتراضی سال ۹۷ در ایران است که تحت شکنجه‌های جسمی و روانی مجبور به اعتراف دروغین علیه خود شد. در سالروز اعدام این جوان ۲۷ ساله‌، بار دیگر صدای آزادی و دادخواهی ایرانیان علیه دستگاه قضایی بیدادگر جمهوری اسلامی و جنایت علیه خانواده‌ی افکاری در فضای واقعی و شبکه‌های اجتماعی بیش از پیش شده است.

کیهان نوین: طی روزهای گذشته و در آستانه‌ی سالروز اعدام نوید افکاری ورزشکار معترض بار دیگر دیوارهای شهرهای ایران و شبکه‌های اجتماعی به عرصه‌ی اعتراض علیه جنایت حکومت بدل شده و افکار عمومی کُشتار و ستم جمهوری اسلامی و نیروهای قضایی و امنیتی‌اش بر معترضان، زندانیان و خانواده‌های آنها محکوم می‌کنند.

همزمان خانواده نوید افکاری برای برگزار نکردن مراسم سالگرد اعدام او در آرامستان روستای سنگر استان فارس، تحت شدیدترین فشارهای خشونت‌آمیز قرار گرفته‌اند و سعید افکاری را نیز در «دروازه قرآن» شیراز با ضرب و جرح برای ساعاتی بازداشت کرده و سرش را شکستند. آنهم در حالی که دو پسر دیگر این خانواده بیش از یکسال است که در زندان و سلول انفرادی بسر می‌برند و به حبس‌های طولانی محکوم شده‌اند.

آنگونه که منابع آگاه از وضعیت این خانواده‌ گزارش می‌دهند، افکاری‌ها از جمله پدر خانواده تماسی مبنی بر تهدید به بازداشت دریافت کرده تا بر سر مزار فرزندش حاضر نشوند و درباره ستمی که بر آنها رفته و می‌رود سکوت کنند. علاوه بر خانواده، بستگان و شماری از فعالان مدنی نیز از شرکت در این مراسم منع و تهدید به بازداشت شده‌اند و گفته می‌شود بر محل مزار نوید فضای امنیتی حاکم است.

قرار است مراسم سالگرد نوید امروز دوشنبه ۲۲ شهریورماه ساعت ۱۶ در روستای سنگر شیراز برگزار شود. همزمان گزارش‌های تأییدنشده‌ای از حضور مردم در محل خاکسپاری او نیز منتشر شده است.

در سالروز قتل حکومتی نوید افکاری شبکه‌های اجتماعی نیز فضای پُر التهابی دارند و کاربران فضای مجازی بار دیگر نسبت به این اعدام و ستم رفته بر خانواده‌ی افکاری اعتراض و خشم خود را بیان می‌کنند. همچنین تعدادی از کاربران یکدیگر را برای حضور بر مزار نوید افکاری ترغیب می‌کنند و نشانی و زمان برگزاری مراسم را به اطلاع همگان می‌رسانند.

خانواده‌های دیگر کُشته‌شدگان اعتراضات سال‌های اخیر و همچنین کُشته‌شدگان هواپیمای مسافری اوکراین از جمله ناهید شیربیشه مادر پویا بختیاری، محبوبه رمضانی مادر پژمان قلی‌پور و مادر سارو قهرمانی از کشته‌شدگان دی‌ماه ۹۶ نیز تصاویر نوید را در کنار فرزندان دلبند خود قرار داده و یاد همگی را گرامی داشتند.

ناهید شیرپیشه تصویر نوید را در اینستاگرامش منتشر کرده و نوشته است: «مایه افتخار ایران و ایرانی». محبوبه رمضانی نیز با خانواده‌ی نوید اعلام همبستگی کرد و نوشت: «ما همه با هم هستیم».

لیلا لطیفی مادر امیرحسین سعیدی‌نیا از جانباختگان حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به هواپیمای مسافری اوکراین اینترنشنال نیز در مراسم یادبود نوید افکاری در کانادا شرکت کرد و خطاب به افکار عمومی گفت: «آنقدر خودتان را کنار نکشید. نگویید دور باشیم که مبادا بلا و مصیبت سر ما بیاید. من هم فکر می‌کردم اگر فاصله بگیرم، ایمن می‌شوم. نشد و تاوانش را به بدترین وجه ممکن دادم.»

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'