سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
مجتبی ذوالنوری: حسن روحانی مانع رفع تحریم‌ها شد

مجتبی ذوالنوری: حسن روحانی مانع رفع تحریم‌ها شد

مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت حسن روحانی در مذاکرات وین گفت «موضع التماس و سازش بود که باعث عدم لغو تحریم‌ها شد.»

 کیهان نوین: حجت‌السلام ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی: دیپلماسی ما در گذشته دیپلماسی التماس بود و از روی موضع عزت عمل نشد… بنده به ملت ایران می‌گویم که بعد از انتخابات آمریکا تا الان تنها فردی که مانع رفع تحریم‌ها شد خود آقای روحانی است.»
حسین شریعتمداری: قرار بود در مذاکرات هسته‌ای تحریم‌ها را لغو کنند ولی نه فقط هیچ تحریمی لغو نشد بلکه به علت نابلدی، نفوذ عوامل دشمن و گرایش به سازش، صدها تحریم دیگر نیز به آن اضافه کردند.

ذوالنوری در مصاحبه با خبرگزاریتسنیم که یکشنبه سوم امرداد منتشر شد گفت دولت آینده حق ندارد در مذاکرات مسیر دولت روحانی را ادامه دهد و باید از موضع حکمت، مصلحت و عزت برای مذاکرات ورود کند!

او افزود: «دیپلماسی ما در گذشته دیپلماسی التماس بود و از روی موضع عزت عمل نشد» و «بنده به ملت ایران می‌گویم که بعد از انتخابات آمریکا تا الان تنها فردی که مانع رفع تحریم‌ها شد خود آقای روحانی است.»

هرچند ذوالنوری و همفکرانش مقصر ادامه‌ی تحریم‌ها را روحانی و تیم مذاکره‌کننده اتمی (در حال حاضر عباس عراقچی) می‌دانند اما در تمام طول مذاکرات آنها نیز همان سیاستی را پیش بردند که شخص علی خامنه‌ای از آنها خواسته بود.

حسن روحانی اواخر خرداد در جلسه هیات دولت گفت در تمام مراحل مذاکره مرحله به مرحله دستورات کتبی و شفاهی رهبری اجرا شد. اواسط اردیبهشت پس از ماجرای افشای فایل صوتی ظریف که گفت «دیپلماسی فدای میدان شد» علی خامنه‌ای نیز تأکید کرد «وزارت خارجه مجری است» و «اینطور نیست که تصمیم‌گیری‌ها تابع وزارت خارجه باشد.»

در ماه‌های اخیر بعد از روی کار آمدن دولت جو بایدن و تصمیم غربی‌ها برای احیای برجام بارها مقامات آمریکایی و قدرت‌های اتحادیه اروپا و همچنین کشورهای عضو شورای همکاری‌های خلیج فارس و رهبران «G7» و رهبران «ناتو» در مورد ضرورت توقف تهدیدات موشکی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی تأکید کردند.

حسن روحانی اواسط تیرماه در مورد رفع تحریم‌ها گفته بود « سفره آماده است، کار آماده شده است [اما] فرصت دولت دوازدهم را از دستش گرفتند. امیدواریم دولت سیزدهم بتواند این کار را تمام کند. فرق نمی‌کند دولت دوازدهم یا سیزدهم این را به نتیجه برساند.»

حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه «کیهان تهران» امروز یکشنبه در سرمقاله‌ این روزنامه نوشت «قرار بود در مذاکرات هسته‌ای تحریم‌ها را لغو کنند ولی نه فقط هیچ تحریمی لغو نشد بلکه به علت نابلدی، نفوذ عوامل دشمن و گرایش به سازش، صدها تحریم دیگر نیز به آن اضافه کردند.»

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'