سایت خبری تحلیلی کیهان نوین

یک کودک‌-مجرم در زندان سنندج در اعتراض به بلاتکلیفی لب‌هایش را دوخت .

آرمان فرهمند، نوجوان مریوانیِ متهم به قتل، در اعتراض به عدم رسیدگی به پرونده‌‌اش با دوختن لب‌های خود دست به اعتصاب غذا زده است.

کیهان نوین :یکی از نزدیکان آقای فرهمند، ضمن اعلام این خبر به آژانس خبری «کوردپا» گفته است که این زندانی نوجوان از روز شنبه، ۲۹ خرداد در کانون اصلاح و تربیت سنندج دست به اعتصاب غذا زده است.

به گزارش این سایت، آرمان فرهمند شهریور سال گذشته پس از یک نزاع جمعی در مریوان و قتل یک شهروند با اتهام «قتل عمد» به همراه ٨ نفر دیگر بازداشت شد.

بر اساس این گزارش، باقی متهمان این پرونده طی ماه‌های اخیر تبرئه و آزاد شده‌اند، اما آرمان فرهمند هم‌چنان در بازداشت به سر می‌برد.

با وجود پیوستن ایران به کنوانسیون حقوق کودک از حدود ۲۷ سال پیش، اعدام کودک- مجرمان در کشور هم‌چنان ادامه دارد.

قوانین جمهوری اسلامی ایران سن مجازات کیفری کودکان را ۱۵ سال برای پسران و ۹ سال برای دختران تعیین کرده است.

بر اساس این قوانین حکم اعدام کودکان زیر ۱۸ سال تا زمان رسیدن به سن قانونی به صورت موقت متوقف می‌شود، اما لغو نمی‌شود و پس از رسیدن متهم به سن قانونی در صورت عدم گذشت اولیای دم، آن فرد به اعدام محکوم می‌شود.

۲۲ خرداد امسال نیز علی ارژنگی، کودک-مجرمِ محکوم به اعدام با بریدن بخشی از گردن و رگ‌هایش، در زندان اردبیل دست به خودکشی زد.

آقای ارژنگی با وجود اقرار به بی گناهی متهم است که چهار سال پیش در حالی که ۱۷ سال داشته مرتکب به «قتل عمد» شده بود.

بر اساس سیزدهمین گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران که فروردین امسال منتشر شد، در سال ۲۰۲۰، ایران «تنها کشوری بود که اعدام کودک-مجرمان را ادامه داده است» و حداقل «چهار کودک-مجرم» در میان افراد اعدام‌شده در این سال بوده‌اند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'