سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
تعطیلی پنج پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان در راستای اجرای توافق با طالبان

تعطیلی پنج پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان در راستای اجرای توافق با طالبان

زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه ایالات متحده در مذاکرات صلح افغانستان،‌ تایید کرد که در راستای کاهش حضور نظامی آمریکا در افغانستان و همچنین اجرای توافق صلح با طالبان، پنج پایگاه نظامی آمریکا در افغانستان تعطیل شده است.

کیهان نوین: خلیلزاد در یک توئیت نوشت: «ما به روز صدوسی‌و‌پنجم، که یک نقطه عطف مهم در اجرای توافق ایالات متحده با طالبان است،‌ رسیدیم. ایالات متحده برای اجرای مرحله نخست تعهداتش بر اساس این توافق، از جمله کاهش نیروها و خروج از پنج پایگاه نظامی، سخت تلاش کرده است. شمار نیروهای ناتو نیز به همین نسبت کاهش یافته است.»

وی در عین حال تاکید کرد که رویکرد ایالات متحده در اجرای مراحل بعدی مشروط به اجرای تعهدات توسط طرف مقابل است. 

 شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز روز سه‌شنبه ۲۴ تیر ماه در گزارشی اعلام کرد که پایگاه‌های نظامی آمریکا در ولایت‌های هلمند، اروزگان، پکتیکا، و لغمان تعطیل شدند.

در حال حاضر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، حدود ۱۲ هزار نیروی نظامی در افغانستان دارد که این رقم شامل ۸۶۰۰ نظامی آمریکایی است.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'