سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
پاسخ ظریف به دعوت ترامپ برای مذاکره

پاسخ ظریف به دعوت ترامپ برای مذاکره

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در پاسخ به دعوت دونالد ترامپ، برای مذاکره به منظور دستیابی به توافقی جدید، گفت: که تهران پیش از روی کار آمدن ترامپ با واشینگتن به توافق دست یافته بود و حالا «زمان» حل مسئله بستگی به شما دارد.

کیهان نوین: ترامپ بامداد روز جمعه ۱۶ خرداد در واکنش به آزادی مایکل وایت، شهروند آمریکایی زندانی در ایران، از تهران تشکر کرد و به جمهوری اسلامی گفت که برای یک «توافق بزرگ» منتظر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نماند.

آقای وایت، ملوان سابق نیروی دریایی آمریکا که بیش از دو سال پیش در ایران بازداشت شده بود، روز پنجشنبه با یک هواپیمای سوئیسی ایران را ترک کرد، در حالی که همزمان با خروج وی، مجید طاهری پزشک ایرانی -آمریکایی ساکن فلوریدا آزاد و به او اجازه داده شد تا به ایران سفر کند.

طاهری به دلیل نقض تحریم‌های جمهوری اسلامی ۱۶ ماه در بازداشت بود و وایت نیز بیش از دو سال پیش که برای دیدار با دوست دخترش به ایران رفته بود، بازداشت شد و دستگاه قضایی جمهوری اسلامی بعدا وی را به خاطر «توهین به رهبر» و همچنین «انتشار عکسی خصوصی» به ۱۰ سال زندان محکوم کرد.

قبل از این گمانه‌زنی‌هایی دربارهٔ احتمال آزادی همزمان وایت و سیروس عسگری، استاد دانشگاه صنعتی شریف، میز مطرح بود. عسگری از اتهام سرقت اسرار تجاری در آمریکا تبرئه شده بود، صبح چهارشنبه وارد ایران شد.

در پی این تحولات دونالد ترامپ روز پنجشنبه ۱۵ خرداد گفت که این موارد نشان می‌دهد دستیابی به یک توافق میان تهران و واشینگتن ممکن است.

وی در تویتی که روز جمعه نیز منتشر کرد، خطاب به مقام‌های حکومت ایران گفت: «من در انتخابات برنده می‌شوم، شما اکنون به توافق بهتری می‌رسید».

اما محمد ظریف در واکنش به اظهارات ترامپ پای توافق جمهوری اسلامی با قدرت‌های جهانی موسوم به برجام را به میان کشید که واشینگتن دو سال پیش از آن خارج شد.

آقای ظریف در توئیتر نوشت: «ما به‌رغم تلاش‌ زیردستانتان، به یک تبادل بشردوستانه دست یافتیم. ضمنا ما قبلا نیز تا سر کار آمدن شما یک توافق (برجام) داشتیم.»

وی افزود: «جمهوری اسلامی و دیگر شرکای برجام، میز گفت‌وگو را هرگز ترک نکردند. مشاوران شما که اکثرشان را هم کنار گذاشته‌اید، دست به قمار بی‌خردانه‌ای زدند. اکنون به شما بستگی دارد که چه زمانی تصمیم بگیرید تا این موضوع (توافق) را حل کنید.»

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'