سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
تجمعات اعتراضی علیه جمهوری اسلامی، مقابل سفارت این کشور در کابل

تجمعات اعتراضی علیه جمهوری اسلامی، مقابل سفارت این کشور در کابل

در پی برگزاری تجمعات اعتراضی شماری از شهروندان افغان، مقابل سفارت جمهوری اسلامی در شهر کابل و برخی شهرهای دیگر افغانستان، وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی روز شنبه ۲۴ خردادماه، عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در تهران را «جهت پاره‌ای توضیحات» احضار کرده است.

کیهان نوین: عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در روزهای گذشته با سفر به شهر یزد از آغاز تحقیقات درباره تیراندازی به خودرو حامل مهاجران افغان در این شهر خبر داده بود.

شماری از معترضان به رفتارهای اخیر جمهوری اسلامی با شهروندان اهل افغانستان در مرز دو کشور و هم‌چنین در جاده‌ای در حوالی شهر یزد، روز ۱۸ خردادماه، مقابل سفارت ایران در کابل، دست به تجمع اعتراضی زدند.

معترضان شرکت کننده در این تجمع به نشانه اعتراض به سیاست‌های جمهوری اسلامی در قبال مهاجران افغان، بر تابلوی سر در سفارت این کشور «رنگ سرخ» پاشیدند.

روز چهارشنبه ۱۴ خردادماه به‌دنبال تیراندازی مأموران نیروی انتظامی در یزد، یک خودروی حامل مهاجران افغان دچار آتش‌سوزی شد و چندین سرنشین آن کشته و مجروح شدند. این خودرو ۱۴ سرنشین داشت که ۱۳ نفرشان افغان و یک نفر پاکستانی بودند.

دو روز پس از این رویداد، وزارت خارجه افغانستان به سفارت افغانستان در تهران و کنسولگری این کشور در زاهدان دستور پیگیری حادثه سوختن مهاجران افغان در استان یزد را داد.

در اطلاعیه‌ صادر شده از سوی وزارت خارجه افغانستان اعلام شده بود که در نتیجه این حادثه، دست‌کم سه شهروند افغان کشته و چهار نفر دیگر مصدوم شده‌اند.

اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان اما در نشست هیأت دولت این کشور در روز دوشنبه هشتم ژوئن/ ۱۹ خردادماه، به وزارت امور خارجه افغانستان دستور داد تا این حادثه را به صورت «جدی» پیگیری کنند.

صدیق صدیقی، سخنگوی دفتر ریاست جمهوری افغانستان هم با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد: «رئیس جمهور همچنان تاثرات عمیق خود را از وقوع این حادثه ابراز نموده، تاکید کرد که این رویداد به گونه‌ی جدی از طریق مراجع دیپلماتیک دو کشور، باید پی‌گیری شود.»

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'