سایت خبری تحلیلی کیهان نوین
مرخصی موقت ارس امیری

مرخصی موقت ارس امیری

ارس امیری که سال گذشته در سفر از بریتانیا به ایران بازداشت و به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود، روز پنج‌شنبه، ۲۱ فروردین، از زندان به مرخصی آمد.

کیهان نوین: ارس امیری از کارمندان پیشین شورای فرهنگی بریتانیا و دانشجویی است که حدود یک دهه در لندن زندگی می‌کرد و سال گذشته در سفر به ایران با اتهام «طراحی، مدیریت و برنامه‌ریزی پروژه‌های نفوذ فرهنگی» مواجه و زندانی شد.

امیری چندی پیش در نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه نوشت که نهادهای امنیتی از او خواسته‌اند با آنها همکاری کند، اما او این پیشنهاد را رد کرده است.

پس از انتشار عمومی این نامه، سخنگوی قوه قضائیه اتهام او را «جاسوسی» اعلام کرد.

حکم ده سال حبس برای ارس امیری، که دادگاه تجدیدنظر نیز آن را تأیید کرد، با اعتراض‌های گسترده‌ای روبه‌رو شد و از جمله بیش از ۳۵۰ نفر از هنرمندان، نویسندگان و فعالان فرهنگی ایران در نامه‌ای به سران سه قوه تأکید کردند افرادی مانند ارس امیری «شایسته حمایت و قدردانی‌اند، نه زندان و تهمت و محرومیت».

طی یک ماه گذشته و در پی مرخص شدن تعداد گسترده‌ای از زندانیان به دلیل شیوع ویروس کرونا، شماری از زندانیان سیاسی امنیتی نیز به مرخصی فرستاده شده‌اند.

کیهان نوین ققنوسی است که از خاکستر کیهان غصب شده توسط جمهوری اسلامی و فریاد آزادیخواهی ملت ایران متولد شده و با هدف مرتبط ساختن ایرانیان پراکنده در همه ی کشور ها و آگاه ساختن آنان از اوضاع و احوال و آنچه به ایران مربوط است، نفس می کشد.'